Bloggen is een uitstekende manier om meer bezoekers voor je website te krijgen, maar ook om te laten zien dat je een autoriteit bent.
Net als alle andere vormen van content marketing kost ook bloggen tijd. Tijd die je als coach waarschijnlijk al tekort komt.
Dus ga je dat bloggen dan uitbesteden of ga je toch zelf blogs leren schrijven?
Belangrijk! Ik schrijf deze blogs speciaal voor coaches, adviseurs en trainers. Voor andere ondernemers kan mijn advies hiervan afwijken. Zo denk ik dat bijvoorbeeld webshop hun blogs prima door externe tekstschrijvers kunnen laten schrijven,
5x waarom je het zelf wil doen:
1. Je doel is om als een autoriteit te worden gezien
De eerste reden lijkt mij meteen al een super belangrijke en misschien de enige reden die je nodig hebt om te zeggen: “Blogs laten schrijven? Nee, ik ga het zelf doen“.
Jij bent de expert, jij hebt de kennis in huis. Hoe authentiek is het dan om je blogs te laten schrijven door een externe tekstschrijver?
2. Jij kan NOOIT al je kennis met een tekstschrijver delen
Wil je dat je blogs vindbaar zijn en echt indruk maken op je doelgroep? Dan zal je betere content moeten schrijven dan je concurrenten.
Ga je samenwerken met een tekstschrijver? Dan betekent dit in de praktijk dat jij eerst al je waardevolle kennis moet delen met de tekstschrijver, zodat deze persoon er een goed verhaal van kan maken.
Doe je dit niet, dan krijg je een algemeen verhaal. En dan kan je misschien net zo goed niet bloggen.
3. Een blog is onderdeel van je content mix
Waarschijnlijk maak je ook content voor social media, heb je een podcast of schrijf je elke maand een nieuwsbrief. Het hoort er gewoon bij als je werkt aan je online zichtbaarheid.
Als je 100% grip wil op je eigen content marketing en altijd wil weten wat je waar plaatst. Dan is het gewoon veel makkelijker om het zelf te doen. En als je content goed hergebruikt hoeft het allemaal helemaal niet zo veel tijd te kosten.
4. Je bespaart kosten
Om ervoor te zorgen dat je blogs echt effect hebben, is het belangrijk dat je consistent blogs plaatst. Goede blogs (dus geen algemene blogs, die ChatGPT ook zou kunnen schrijven) zijn behoorlijk prijzig. Als jij zelf efficiënt blogs kan schrijven, bespaar je enorm op de kosten.
5. Je leert enorm veel van bloggen
Over wat je doelgroep echt wil, hoe je nog beter communiceert met je ideale klant, wat je bezoeker nodig heeft om een beslissing te nemen.
Maar ook je schrijfvaardigheid wordt beter. Een skill waar je nog jarenlang van zal profiteren.
Waarom je wél blogs wil laten schrijven
Heel eerlijk: als jij dus een coach, adviseur of trainer bent. En kennis en advies delen je werk is. Dan kan ik geen reden bedenken waarom je iemand anders je blogs wil laten schrijven.
Je denkt misschien: als iemand anders voor mij blogt, dan heb ik meer tijd voor andere dingen. Maar als je echt goede blogs wil, dan moet je de tekstschrijver ook goed briefen en de blogs ook nog controleren. Kost ook tijd!
Een ander argument is dat tekstschrijvers beter kunnen schrijven en meer weten over SEO, maar voor bloggen zijn die 2 dingen veel minder belangrijk dan de waarde die je kan toevoegen aan een blog.
Misschien ben ik een beetje biased omdat ik natuurlijk ondernemers leer hoe ze beter zakelijk kunnen bloggen. Maar de kennis om een blog echt waardevol te maken, heb JIJ. Dus ik geloof dat je veel beter zelf kan leren hoe je dat omzet in een goede blog.
En je blogs laten schrijven door ChatGPT?
Natuurlijk kan je teksten ook met AI schrijven. Maar dan loop je eigenlijk tegen soortgelijke problemen aan als met je blogs uitbesteden aan een tekstschrijver. Je prompt moet wel zo goed zijn en je moet zoveel extra informatie geven aan ChatGPT (of een ander programma), dat je net zo goed zelf je blog kan schrijven. Denk ik dan hé.