Logo Met Ele

Hoe ik blogs schrijf waarmee ik scoor bij bezoekers én zoekmachines

Goede blogs schrijven is niet zo moeilijk. Echt niet! Maar dat betekent niet dat je zomaar wat moet schrijven. Ik leg je stap voor stap hoe je blogs schrijft waarmee je echt indruk kan maken op je bezoeker.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Een van de beste manieren om meer bezoekers voor je website te krijgen, is door te bloggen. Wil je geen kostbare tijd verliezen en meteen weten hoe je het beste waardevolle blogs schrijft?

Op basis van een voorbeeld, laat ik je zien hoe je de beste blogs voor jouw website kan schrijven.

Voorbeeld: een blog over de 7 principes van Cialdini

Recentelijk schreef ik een blog over Cialdini’s principes voor finalwebsites. Hiervoor volgde ik 5 stappen.

Welke dit zijn, leg ik hieronder uit.

Maar dezelfde stappen volgde ik ook voor deze blogs:

Stap 1. Een interessant onderwerp kiezen

De eerste vraag die je moet beantwoorden is: waar gaat mijn nieuwe blog over?

Vind je het lastig om een blog idee te bedenken? 

  • Welke vragen hebben je klanten vaak? (of vraag eens aan je klanten waar ze meer over willen weten).
  • Waar schrijven je concurrenten over? En heb jij nog iets toe te voegen aan wat er al wordt gedeeld?
  • Welke informatie moet echt onder de aandacht komen bij je ideale klant?

Deze 3 vragen zouden eigenlijk genoeg moeten zijn om de eerste onderwerpen voor je blogs te bedenken!

Maar ook gebruik ik vaak de blogs die ik al heb geschreven om weer nieuwe onderwerpen te bedenken!

ChatGPT prompt voor het bedenken van blog onderwerpen

“Ik wil blogs schrijven over [hier je onderwerp]. Stel mij 30 vragen die ik als basis kan gebruiken voor blogposts.”

Chat GPT Prompt voor blog ideeën

➞ Het Cialdini blog voorbeeld:

Op social media wordt veel geschreven over het toepassen van de principes van Cialdini. Ook had ik zijn boek al een tijdje in de kast liggen. Dus ik vond het tijd worden om dit boek te lezen en er een blog over te schrijven.

Stap 2. Zoekwoorden selecteren (optioneel)

Wil je blogs schrijven die gevonden worden in zoekmachines? Dan raad ik je aan om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.
Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je welke termen je doelgroep vaak gebruikt in zoekmachines en hoeveel concurrentie er is om met een artikel gevonden te worden.

Een zoekwoorden onderzoek voer je uit met een tool, zoals KWFinder of SE Ranking.

Je krijgt dan informatie over:

  • Het zoekvolume: hoe vaak er maandelijks wordt gezocht op deze term
  • De difficulty: hoeveel concurrentie er is. Hoe kleiner dit getal, hoe groter de kans om te scoren met je blogpost.

Daarnaast krijg je ook allemaal gerelateerde keywords te zien, waardoor je goed kan beslissen welke termen je gebruikt om de vindbaarheid van je blog te verbeteren.

Het liefst schrijf je blogs met een hoog zoekvolume en een lage difficulty!

➞ Het Cialdini blog voorbeeld:

Voor mijn blog over de principes van Cialdini waren de zoekwoorden vrij duidelijk!

Zoekwoorden onderzoek voor het blog voorbeeld
KD (difficulty) en search (maandelijkse zoekvolume) voor de zoekwoorden voor de blog over de principes van Cialdini

Stap 3. Bedenken welke meerwaarde je kan toevoegen

Je hebt een onderwerp en de zoekwoorden, dan is het bijna tijd om de blog te gaan schrijven. Maar eerst wil je nog nadenken over de invalshoek van je blog.

Heel veel content die je online vindt is niet uniek. Op zoveel websites vind je dezelfde informatie. Zonder iets extra’s. En voor dezelfde informatie kan je ook ChatGPT gebruiken…

Dus voordat je begint met schrijven, denk dan: “wat kan ik delen, wat ChatGPT of mijn concurrent niet kan delen“.

Mijn favoriete manieren om je content waardevoller en minder generiek te maken:

  • Je persoonlijke ervaring toevoegen. Wat doe JIJ.
  • Een voorbeeld toevoegen. De meeste informatie is theoretisch. Websites laten maar zelden zien hoe je iets echt moet doen.
  • Jouw visie delen. Heb jij een andere kijk op het onderwerp dan je concurrenten?

➞ Het Cialdini blog voorbeeld:

Over de principes van Cialdini zijn heel veel blogs geschreven en bijna al deze blogs zijn hetzelfde, inclusief de tips die worden gedeeld om de principes op je website toe te passen.

Ik heb 3 dingen gedaan om mijn blog minder standaard te maken:

  • Tips toevoegen bij de principes die ik nog niet ergens anders heb gezien.
  • Mijn visie gedeeld of de principes ook echt werken op je website.
  • Uitleggen hoe de principes werken.

Stap 4. Een opzet maken

Ik schrijf mijn blogs nooit in een keer van begin tot eind. Eerst maak ik namelijk een opzet en schrijf ik in het kort op wat ik per alinea wil vertellen.

Voor de opzet:

  • Bedenk ik een voorlopige titel
  • Schrijf ik alles op wat er zo’n beetje in de blog moet komen
  • Maak ik de structuur van de blogpost duidelijk

Ik denk nog niet na over hoe ik de blog schrijf, ik schrijf alleen op WAT ik wil zeggen.

Zo kan ik controleren of de inhoud duidelijk en ook interessant wordt.

Sla deze stap echt niet over! Als je gewoon begint met schrijven, dan is de kans veel groter dat het een onsamenhangend verhaal wordt.

3 extra tips voor het maken van een opzet:

  • Bepaal eerst een doel voor je blogs. Wat wil je bereiken? Waarom schrijf je de blog eigenlijk?
  • Baseer de opzet van je blog op de mogelijke vragen die je doelgroep over het onderwerp kan hebben.
  • Zorg dat je blog bullet points, blokken, quotes en andere onderbrekingen heeft. Dit maakt het ook makkelijker om je blog te schrijven en het helpt je doelgroep om je blog te scannen/lezen.

Belangrijke controle!

Je subkoppen moeten duidelijk maken waar je blog over gaat. Als een bezoeker alleen je subkoppen leest, kan hij dan begrijpen waar je blog over gaat en welke waardevolle informatie je deelt?

➞ Het Cialdini blog voorbeeld:

Hier zie je hoe mijn opzet eruit zag voor de Cialdini blog:

Opzet blog voorbeeld

Je ziet: het is al best uitgebreid. Maar ik heb er hier nog helemaal niet over nagedacht hoe ik dingen zeg.

Stap 5. De blog schrijven (Met SEO in je achterhoofd)

Als de opzet klaar is, dan ga ik de blog schrijven. Eigenlijk hoef je dan alleen nog maar de punten aan te vullen die je hebt opgeschreven.

Houd daarbij je zoekwoorden in je achterhoofd, zodat je ze zo natuurlijk mogelijk op de volgende plekken kan verwerken:

  • Titel
  • Introductie
  • Meerdere koppen
  • Meerdere keren in de tekst

Bonustip! Ook hou ik altijd rekening met andere blogs die ik heb geschreven, zodat ik zoveel mogelijk relevante links naar andere blogs kan plaatsen.

➞ Het Cialdini blog voorbeeld

De blog over de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini vind je op finalwebsites. Ik deel hier binnenkort meer over het resultaat.