Voor deze blog ben ik een hele avond geweest om voor jou de beste welkomsttekst voorbeelden te vinden. Het resultaat: 7 websites, waarvan meer dan de helft Engelstalig 🥲.
Maar eigenlijk is dat niet zo gek.
Het schrijven van een welkomsttekst voor je website is helemaal niet makkelijk. En toch is die eerste indruk van je website zo belangrijk, dat je dit wel zo goed mogelijk wil doen.
Dat is het doel van deze blog: jou helpen om een mega onweerstaanbare welkomsttekst te schrijven voor je website. Met behulp van de 7 voorbeelden!
Deze blog bevat veel Engelstalige voorbeelden. Ik doe mijn best om steeds meer Nederlandse welkomsttekst voorbeelden aan deze blog toe te voegen!
En veel voorbeelden zijn van websites voor coaches. Want ik bouw websites voor coaches 😬.
Wat ik bedoel met een welkomsttekst
Met de welkomsttekst bedoel ik eigenlijk de hero section van je website. Dat is het hele bovenste gedeelte van je website. Deze heeft een titel (en eventueel subtitel), een korte introductie en een call to action. Dat deel bedoel ik met welkomsttekst, maar ik zal het vast ook wel eens hero section noemen.
Doe je een van deze dingen? Pas dan vandaag nog je welkomsttekst aan!
- Zeggen wat je bent/wat je doet
- De naam van je bedrijf
- Uitspraken die niks zeggen. Zoals tijd voor geluk/verandering/vrijheid etc.
- Bezoekers welkom heten op je website
- Een afbeelding zonder tekst
Maak jij een van deze website fouten? Je bent echt niet de enige. Deze 5 dingen kwam ik zo vaak tegen en dat is jammer. Er zijn namelijk veel overtuigendere manieren om met je doelgroep te communiceren.
De 3 geheimen van een goede welkomsttekst
Om even door te gaan met de lijstjes van 3. Een krachtige hero sectie heeft eigenlijk 3 dingen:
- Focus op het resultaat. Wat beloof je de bezoeker. Wat kan je bezoeker verwachten? Maak dit specifiek!
- Hoe jij jouw bezoeker gaat helpen om dit resultaat te bereiken. Wat in je aanbod gaat zorgen voor het resultaat?
- Taalgebruik dat emoties oproept, mensen raakt, en een diepe verbinding creëert tussen de boodschap en de lezer.
Dit moet je nog even weten voordat je een welkomsttekst gaat schrijven!
De 3 geheime ingrediënten wil je onthouden als wij verder gaan met het verbeteren of schrijven van jouw welkomsttekst. Maar voordat wij naar de welkomsttekst voorbeelden gaan, wil ik eerst nog wat vragen met je delen.
Dit zijn enkele vragen die je kunnen helpen om een indrukwekkende welkomsttekst te schrijven:
- Wat zijn de grootste pijnpunten van je doelgroep?
- Wat wil je doelgroep bereiken?
- Wat is jouw meerwaarde (in de taal van je doelgroep)?
- Wat zijn de meest voorkomende vragen of bezorgdheden van je doelgroep?
- Welke emotie wil je oproepen bij je doelgroep
- Wat maakt je aanbod uniek in vergelijking met de concurrentie?
Deze 7 vragen kunnen je helpen voor het bedenken van de inhoud voor je hero sectie! Dit is namelijk de essentie van wat je doet.
7 welkomstteksten voorbeelden waar menig ondernemer wat van kan leren
Ik zal er niet langer om heen draaien. Dit zijn 7 voorbeelden die je ter inspiratie kan gebruiken. Wil jij ook een toffe welkomsttekst, maar kan je daar nog wel wat extra hulp bij gebruiken? Neem dan contact met mij op!
1. De relatiecoach
De opening is super krachtig! Het roept meteen nostalgie op, een verlangen naar vroeger. Een goede manier om een emotie op te roepen bij de lezer.
Bron: https://www.derelatiecoach.nl/
2. Hey Lady!
Deze website maakt super duidelijk waar ze de bezoeker mee helpt en vertelt daarna ook hoe ze het doen. Duidelijker kan het niet.
Ze beloven daarnaast niet alleen dat ze je helpen om vloeiend Engels te praten, maar ook met zelfvertrouwen. Dat laat zien dat ze hun doelgroep echt begrijpen.
Bron: https://www.heylady.io/
3. Wonder woods
De belofte is duidelijk en ook hoe het resultaat wordt bereikt. Wat ik vooral ook heel sterk vind, is hoe in dit voorbeeld de hele welkomsttekst erop gericht is om een bepaald gevoel op te roepen én zelfs een gevoel van community te creëren. Heel sterk!
Bron: https://wonder-woods.nl/
4. A Lot Of Mom
Deze website doet heel duidelijk een belofte, maar vertelt ook hoe dit wordt bereikt door de oude situatie en de nieuwe situatie met elkaar te vergelijken. Ook heeft dit voorbeeld 2 goede en passende CTA’s!
Bron: https://www.alotof.mom/
5. Course Correction Coaching
De welkomsttekst speelt goed in op de frustraties en de wens van de doelgroep. Én probeert ook de connectie te versterken door aan te geven, dat de doelgroep helemaal gelijk heeft met de verwachting/wens die ze hebben. Ook is de doelgroep meteen duidelijk gecommuniceerd.
Bron: https://www.coursecorrectioncoaching.com/
6. Quotable copy
De titel van de hero section is supersterk en speelt perfect in op de wens van de doelgroep. Daarnaast wordt duidelijk uitgelegd wat er anders moet en waar de copy coach bij kan helpen.
Bron: https://quotablecopy.com/
7. GrowClass
Dit is misschien wel een van de beste Hero Secties die ik ooit heb gezien. Het speelt perfect in op misschien wel de diepste wens van de doelgroep. De intro benoemt wat het niet is, waardoor deze website zich meteen onderscheidt van de concurrentie. Het vertelt super sterk hoe je met hun aanbod het gewenste doel kan bereiken. En de zin: “Because you deserve an incredible career” creëert herkenning en een emotionele verbinding met de lezer, wat zorgt voor vertrouwen en begrip.
Bron: https://www.growclass.co/