Waar sta ik in Google? Ontdek het met Google Search Console

Wil jij weten wat de positie van jouw website in Google is? Je kan dit super eenvoudig achterhalen met Google Search Console. Én je kan deze tool gebruiken om je website nog verder te verbeteren. In deze blog lees je hoe!

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis service van Google waarmee jij je website ranking kan bijhouden. Je kan precies zien waar je website in Google staat. Op welke zoekwoorden je pagina’s wordt gevonden én hoe vaak er op je resultaten wordt geklikt.

Google Search Console pagina

Wat Google Search Console nog meer kan

Google Search Console is niet alleen handig om te zien wat je positie in Google is, maar heeft ook nog een aantal andere handige functies:

  • Indexeringsstatus. GSC laat zien welke pagina’s van je website wel én niet zijn geïndexeerd. Ook krijg je updates als er fouten zijn.
  • Mobiele bruikbaarheid. Zijn je teksten of buttons te klein op mobiel. Google vertelt het je.
  • Google waarschuwt je voor veiligheidsproblemen!

Hoe je kan zien waar je staat in Google

Ga naar je website en voeg de ‘Google Site Kit’ plugin toe.

Google Site Kit Plugin

Activeer de plugin en ga daarna naar Sitekit in je dashboard. Waar je dit zit:

Google Site Kit Dashboard

Hier kan je er ook voor kiezen of je Google Analytics wil aanzetten.

Na het inloggen moet je 2 keer doorklikken en dan is het klaar. Makkelijk hé?

Google Site Kit Installatie

Belangrijk: het kan wél tot 48 uren duren voordat de statistieken voor je site worden weergegeven!

De ranking van je pagina’ analyseren

Als je daarna weer terug gaat naar je Google Search Console, dan kan je bij prestaties bekijken wat de posities voor je pagina’s in Google staan

Google Search Console uitleg

1 – Zoekopdrachten bekijken

Hier zie je op welke zoekwoorden je website wordt gevonden. Je ziet:

  • Hoeveel vertoningen het oplevert
  • Hoe vaak erop het resultaat wordt geklikt
  • Wat je positie in google is voor dit zoekwoord

2 – Pagina’s selecteren

Ben je op zoek naar welke zoekwoorden worden gevonden voor een bepaalde pagina. Hier kan je kijken hoe je pagina’s scoren. Kijk op een pagina en ga dan terug naar ‘zoekwoorden’ om te kijken hoe een pagina scoort voor de verschillende zoekwoorden.

3 – Datum aanpassen

Standaard staat dit op 3 maanden, maar je kan ook het resultaat van het afgelopen jaar of bijvoorbeeld de afgelopen maand bekijken.

4 – Pagina’s aanmelden voor indexeren

Heb je een nieuwe pagina of blogpost gepubliceerd? Dan kan je natuurlijk wachten tot Google vanzelf je nieuwe aanwinst heeft gevonden, maar je kan ook de pagina (URL) hier aanmelden. Dan komt deze waarschijnlijk sneller in Google terecht!

Je vindbaarheid verbeteren met Google Search Console

Je kan Google Search Console gebruiken om te controleren waar je website in Google staat, maar je kan deze SEO tool ook gebruiken om je vindbaarheid te verbeteren en nog meer bezoekers te krijgen.

1. Quick fix om meer bezoekers te krijgen

Analyseer welke pagina op positie 1, 2 of 3 staat, maar nog weinig klikken krijgt. Van deze pagina wil je SEO title en meta description aanpassen, zodat de kans groter wordt dat je bezoekers op je resultaat klikken.

2. Nieuwe zoekwoorden vinden

Vaak kijk ik even in Google Search Console of mijn website al voor bepaalde zoekwoorden wordt gevonden, die ik eigenlijk nog niet voor blogs heb gebruikt.

3. Meer content over een onderwerp maken

Een goede manier om de vindbaarheid van je blogs te verbeteren is door meer over het onderwerp te schrijven. Heb je bijvoorbeeld dat een pagina voor een zoekwoord op positie 9 scoort? Kijk dan of je nog een gerelateerd artikel kan schrijven, zodat Google gaat zien dat jij een autoriteit bent.