Over jezelf vertellen op je website? Zo maak je indruk met je ‘over mij’ tekst

Wat vertel je over jezelf op je website, je social media of je nieuwsbrief? Zodat mensen je leuk gaan vinden, je gaan vertrouwen en vervolgens klant worden. Ik help je met het schrijven van een “over mij” tekst waarmee je een onvergetelijke eerste indruk maakt!

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Wil jij jezelf introduceren op zo’n manier dat mensen echt onder de indruk zijn, meteen overtuigd zijn van jouw expertise, heftig ‘ja’ zitten te knikken tijdens het lezen of zelfs een beetje moeten lachen (op een goede manier)?

Dan heeft jouw “over mij” tekstje 5 elementen nodig.

Dat zijn deze:

  1. Een aandachtstrekker
  2. Een boodschap die herkenning creëert
  3. Bewijs voor jouw expertise
  4. Terugkoppeling naar je potentiële klant
  5. Hoe jij je klant kan helpen om zijn gewenste resultaat te bereiken

Om deze elementen in je tekstje te verwerken, heb je wel een aantal dingen nodig. Je moet weten:

  • Wat het meest urgente probleem is van je doelgroep
  • Wat jullie gemeenschappelijk hebben
  • Waar je bekend om wil staan

Deze 3 dingen gebruik je om de inhoud van je tekst samen te stellen.

Heb jij dit duidelijk? Dan kunnen wij aan de slag!

1. De aandachtstrekker

Een goed begin is alles. Sowieso moet je er eerst voor zorgen dat mensen je over mij tekst wel gaan lezen. Je moet dus de aandacht trekken.

En dat kan gelukkig op verschillende manieren. Hier zie je 3 opties:

1) Gebruik een statement of mening (of stel een vraag)

Durf je bezoeker te prikkelen. Een beetje uit te dagen. Of te verrassen met een unieke kijk op het onderwerp.

Bijvoorbeeld:

  • De reden dat …. (traditionele marketing niet langer werkt)
  • Het gaat niet alleen om … (Het gaat niet alleen om het behalen van je afvaldoel)
  • Elke [doelgroep] heeft [resultaat dat jij bereikt] nodig (Elke harde werker verdient een moment van ontspanning)

“Gebruik trouwens niet zomaar een aandachtstrekker, maar speel ook in op het probleem van je ideale klant

2) Gebruik iets wat een klant over jou heeft gezegd

Waarom je eigen woorden gebruiken als je ook die van je klanten kan gebruiken. Wat zeggen ze over een samenwerking met jou? Waarom hebben ze ervoor gekozen om met jou samen te werken. Gebruik dat in de kop van je over mij tekst.

Bijvoorbeeld:

Stel je klant zegt over jouw bedrijf: “Ik ben blij dat ik ze gevonden heb, de website onderhouden is daardoor een stuk leuker geworden.”

Dan kan je als aandachtstrekker gebruiken: “Mag het onderhouden van je website wel een stuk leuker”?

3) Benoem meteen het resultaat

Uiteindelijk komen klanten bij je met een bepaald doel. Waarom moeilijk doen als je ook meteen kan zeggen dat jij dé persoon bent die gaat helpen om dit doel te bereiken.

Bijvoorbeeld:

Stel je bent een productiviteitscoach. Dan zou je aandachtstrekker kunnen zijn: “De geheimen voor maximale productiviteit”

2.Een boodschap die herkenning creëert

Al vroeg wil je ervoor zorgen dat bezoekers zich in je verhaal kennen en misschien zelf mee gaan knikken met je verhaal.

Maar hoe bereik je dit? Wat vertel je zodat er een moment van herkenning ontstaat?

  • Ben je ooit, net als je bezoeker, vanaf nul begonnen? Deel tegen welke frustraties je aanliep.
  • Is er iets wat jij in het begin hebt geleerd, wat je potentiële klant misschien ook al heeft ontdekt?
  • Heb je dezelfde waarden of overtuigingen als je doelgroep? Deel je ideeën!

Een voorbeeld

Stel je bent een masseur en je bent je over tekst begonnen met: “Elke harde werker verdient een moment van ontspanning”

Dan kan je op de volgende manier verder gaan: “Ik weet hoe het is om jezelf te verliezen in de hectiek van het dagelijks leven, om constant onder druk te staan en nooit echt de tijd te vinden om tot rust te komen. Je neemt je regelmatig voor om een moment voor jezelf te vinden. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak gebeurt dat nou echt?”

3. Bewijs voor jouw expertise

Nu kan je een opsomming geven van de opleidingen die je hebt gedaan, maar voor heel veel branches is dit helemaal niet zo relevant. Ik heb bijvoorbeeld communicatie gestudeerd, maar dit is zo breed, dat het geen garantie is dat ik bijvoorbeeld goed ben in pakkende teksten schrijven of SEO.

Wat al veel overtuigender is, is meer informatie over de klanten waarvoor je hebt gewerkt of voor hoeveel klanten. Maar ook dat geeft nog niet echt een goed beeld van jouw expertise.

Nog beter is dus om een kleine sneak peek te geven van het resultaat dat je al hebt bereikt.

En zelfs als je nog helemaal geen grote projecten hebt gedaan of indrukwekkend werk hebt geleverd, kan je met een beetje storytelling toch ingaan op de unieke bijdrage die jij kan leveren.

Een voorbeeld

Wij gaan verder met de over mij tekst van de masseur.

“Toen ik meer dan 10 jaar geleden de voordelen van een massage ontdekte, was ik meteen om. Misschien niet heel logisch, maar ik schreef mij dezelfde dag nog in voor de opleiding. Want ik wilde heel graag anderen laten ervaren hoe fijn en ontspannend een massage kan zijn.

Niet iedereen is direct overtuigd van de kracht van een massage, trouwens. Totdat ze letterlijk de last van hun schouders voelen vallen als ze bij mij zijn geweest”.

4.Terugkoppeling naar je klant

Zoals ik eerder al zei, gaat dat over mij stukje dus niet alleen over jou.

Het laatste belangrijke onderdeel is dan ook de terugkoppeling naar je klant. Je wil niet alleen dat lezers zich in jouw verhaal kunnen herkennen, maar je wil ze ook in de actiemodus krijgen.

Dit zijn 3 manieren om de focus weer naar je ideale klant te verschuiven:

1) Jij doet iets, maar je lezer zou dit eigenlijk ook moeten doen.

Bijvoorbeeld: “nu werk ik alleen nog maar met klanten die 100% gemotiveerd zijn en dat zou jij ook moeten doen.”

2) Jouw ervaring/succes is ook mogelijk voor je bezoeker.

Bijvoorbeeld: “Als leerkracht heb ik gezien hoeveel verschil één persoon kan maken in het leven van anderen. Ook jij hebt de kracht om te inspireren en te motiveren, zelfs als je dat misschien nog niet helemaal gelooft.”

3) Stel je lezer een vraag.

Bijvoorbeeld: “Denk eens terug aan die momenten waarop je je afvroeg of er meer is in het leven dan de dagelijkse routine. Hoe zou het voelen om die sleur te doorbreken en nieuwe mogelijkheden te ontdekken?”

5. Hoe jij je klant kan helpen

En dan de laatste stap is natuurlijk vertellen hoe jij je klant kan helpen. Welk resultaat gaan jullie samen behalen?

Je vertelt dus niet wat je aanbod is, maar je gaat meteen in op het einddoel van je ideale klant. Waar wil je klant nou eigenlijk heen?

Laten wij nu het voorbeeld goed afmaken. Wij hebben tot nu toe:

Elke harde werker verdient een moment van ontspanning

Ik weet hoe het is om jezelf te verliezen in de hectiek van het dagelijks leven, om constant onder druk te staan en nooit echt de tijd te vinden om tot rust te komen. Je neemt je regelmatig voor om een moment voor jezelf te vinden. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak gebeurt dat nou echt?

Toen ik meer dan 10 jaar geleden de voordelen van een massage ontdekte, was ik meteen om. Misschien niet heel logisch, maar ik schreef mij dezelfde dag nog in voor de opleiding. Want ik wilde heel graag anderen laten ervaren hoe fijn en ontspannend een massage kan zijn.

Niet iedereen is direct overtuigd van de kracht van een massage, trouwens. Totdat ze letterlijk de last van hun schouders voelen vallen als ze bij mij zijn geweest.

Dan nu nog de terugkoppeling en het resultaat voor de klant. Bijvoorbeeld:

Misschien ben jij wel net zo sceptisch. Maar wat heb je eigenlijk te verliezen? Stress ervaar je toch al. Durf je het aan om met mij op zoek te gaan naar rust en ontspanning? Ik zal je niet teleurstellen. Beloofd!