Logo Met Ele

17 vragen die je helpen om de teksten voor je website te schrijven

Wat zet je op je website om ervoor te zorgen dat bezoekers ook klant/cliënt worden? Om je op weg te helpen heb ik een lijst gemaakt met 17 vragen die je kunnen helpen bij het schrijven van teksten voor je website.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

1. Als je tegen mensen vertelt wat je doet, wat zeg je dan?

Waar help jij mensen mee, hoe doe je dit en wat is het resultaat?

âžž Deze informatie gebruik je voor je header.

2. Waarom ben je met dit bedrijf begonnen? Wat was je inspiratie? Of was er juist een hele duidelijke oorzaak?

Is je bedrijf ontstaan uit een passie of interesse, had je de wens om iets te veranderen, of is er een andere reden waarom je bent begonnen? Wat is jouw unieke verhaal?

âžž Deel deze informatie op je ‘over mij’ pagina!

3. Wat maakt jouw coaching, training of advies uniek?

Ben je een van de weinige coaches in je niche? Biedt je een programma dat geen van de andere coaches biedt? Heb jij een unieke kijk, die zorgt voor een bepaalde manier van coachen? Of heb jij juist een unieke achtergrond?

âžž Deel deze informatie op je homepage en je salespagina. Kijk ook of je deze informatie terug kan laten komen in je reviews. Vraag bijvoorbeeld aan je klant of ze vooral over dit specifieke kenmerk wat jou uniek maakt iets kunnen vertellen!

4. Voor wie maak je de website? Wie is jouw doelgroep?

Heeft deze groep bepaalde kenmerken, zoals geslacht, beroep, karaktereigenschappen, levensomstandigheden of interesses?

âžž Je doelgroep wil je bijvoorbeeld benoemen in de header van je website. Dit zorgt ervoor dat de juiste mensen zich in je verhaal kunnen herkennen.

5. Welke specifieke uitdagingen heeft jouw ideale doelgroep?

Welke problemen proberen ze op te lossen? Wat frustreert ze het meest? En wat komt daar allemaal bij kijken?

âžž Deel deze uitdagingen op je homepage in het klein en op je sales pagina’s meer in detail.

6. Wat kunnen klanten verwachten als ze met jou samenwerken?

Hoe ziet jouw werkwijze eruit? Volg je bepaalde stappen? Volg je een bepaalde methode? Hoe ziet je programma eruit?

âžž Deel deze informatie op je sales pagina.

7. Met welke problemen/vragen heb je mensen al geholpen?

Je kan de informatie over wat je doet ook concreter maken. Bijvoorbeeld door 2-3 situaties te omschrijven waarbij je mensen al hebt geholpen met je coaching. Zeker als je coaching of advies gericht is op het behalen van een bepaald resultaat, raad ik je aan om projecten/cases op je website te plaatsen.

âžž Deze informatie kan je het beste delen op je salespagina of als project.

8. Wat biedt je eigenlijk aan?

Is het een programma? Zijn het losse coachingsessies? Heb je meerdere programma’s met verschillende kenmerken? Wat is dan het verschil tussen deze programma’s en wanneer kies je welke?

âžž Deze informatie plaats je op je homepage.

9. Wat is jouw achtergrond/expertise?

Welke ervaring heb je die jou betrouwbaar maakt als coach? Dit kan een opleiding zijn, werkervaring, maar ook een andere ervaring die jou een betere coach maakt. Doe je bijvoorbeeld ook nog iets dat bijdraagt aan de samenleving?

âžž Deel deze informatie op de over pagina.

10. Heb je “bewijs” voor je expertise?

Dit kan in de vorm van opleiding, jaren ervaring, aantal mensen geholpen, organisaties waar je bij bent aangesloten, maar uiteraard ook reviews.

âžž Deel deze informatie op je salespagina en homepagina.

11. Wat maakt jouw methode of aanbod zo succesvol?

Wat is het geheim achter de werking van jouw coaching? Wat zorgt nou echt voor het resultaat? Is het bijvoorbeeld jouw unieke aanpak, de manier waarop je mensen weet te motiveren of omdat je al zoveel mensen hebt geholpen met een soortgelijk probleem?

âžž Deze informatie kan je het beste delen net voor je call to action.

12. Wie zijn jouw 3 belangrijkste concurrenten?

Welke dingen vind je dat deze concurrenten heel goed doen en welke dingen kunnen volgens jou nog beter? Je kan bijvoorbeeld kijken hoe persoonlijk ze zijn op hun website, welke problemen ze benoemen en hoe ze dit doen, hoe ze hun expertise aantonen, etc.

âžž Het antwoord op deze vraag kan je gebruiken om jouw onderscheidend vermogen nog verder aan het scherpen.

13. Waarmee kan je jouw doelgroep helpen voordat ze klant worden?

Bezoekers worden zeer zelden meteen klant na een eerste website bezoek. Denk er dus goed over na wat jij gratis kan aanbieden om de gegevens van je potentiële klant te krijgen. Wat kan jij gratis weggeven, zodat je doelgroep een stapje dichter bij de oplossing komt?

De drempel voor een kennismakingsgesprek ligt best wel hoog! Een korte video, checklist of email cursus converteert veel beter. Maar test vooral wat voor jouw situatie het beste werkt.

âžž Deze freebie deel je op de homepage, bij relevante blogposts en in je menu.

14. Wat zeg je tegen potentiële klanten die nog twijfelen?

Mensen zullen niet altijd ja zeggen als je ze probeert te overtuigen om cliënt te worden. Wat zeg je dan tegen zulke mensen? Welke vragen of twijfels hebben ze en hoe kan je deze twijfels wegnemen?

âžž Deze informatie deel je op je salespagina bij of voor je CTA.

15. Wat zijn de voor- en nadelen van je coaching?

Je coaching levert dingen op, maar het vraagt natuurlijk ook wat van de cliënt. Wat verwacht jij van je cliënten? Welke commitment?

âžž Een lijst van de voor- en nadelen kan je op een luchtige manier op je sales pagina delen. Je trekt daarmee sneller de juiste klanten aan.

16. Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Kan je deze plannen alvast met je bezoekers delen? En kunnen zij ook alvast opgeven dat ze vrijblijvend interesse hebben?

âžž Deel je plannen op de homepage, de over pagina of in de footer.

17. Wat hoop je te bereiken?

Natuurlijk hoop je op meer klanten/cliënten. Maar heb je ook een groter doel? Wil je bepaalde kennis verspreiden? Wil je een verandering op grote schaal teweegbrengen? Wil je zorgen voor meer acceptatie? Of wil je juist de kwaliteit van iets verbeteren?

âžž Het antwoord op deze vraag is om te controleren of je website wel bijdraagt aan dit doel.