De ideale landingspagina maken, wat zet je er nou op?

De landingspagina voor je coaching programma of je online cursus. Wat zet je erop en hoe overtuig je bezoekers om klant te worden? Precies dat lees je in deze blog.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Even kort, wat zijn landingspagina’s

Een landingspagina heeft als doel om bezoekers aan te zetten tot een actie:

  • Een gratis coachingssessie aanvragen
  • Een gratis ebook downloaden
  • Een digitaal product kopen (zoals een online cursus)
  • Aanmelden voor een 1:1 programma of groepsprogramma
  • Event ticket kopen

Landingspagina’s zijn de belangrijkste pagina’s op je website. Ze hebben niet alleen als doel om te informeren, maar dus ook om te overtuigen.

Landingspagina’s zijn mijn favoriete pagina’s 🙂 en ik help je graag om een overtuigende pagina te bouwen, zodat je meer kan verkopen.

In deze blog geen standaard tipjes, maar gewoon duidelijke handvatten wat je op je landingspagina’s moet zetten.

Wat je landingspagina moet doen!

Het hoofddoel van een landingspagina is leads verzamelen. Maar hoe zorgt een landingspagina ervoor dat bezoekers tot actie overgaan.

Als aan deze 5 dingen is voldaan:

  • Herkenning creëren. Laat zien dat jij je de problemen en wensen van je bezoeker begrijpt. Dit creëert een gevoel van verbinding en vertrouwen.
  • Laten zien dat jij de juiste persoon bent om het probleem op te lossen. Je wil niet dat bezoekers gaan twijfelen aan je kennis en kunde. Je moet dus bewijs leveren voor je expertise.
  • Vertellen HOE jij het probleem gaat oplossen. Een bezoeker wil weten wat hij kan verwachten of heeft misschien zelfs al meerdere dingen geprobeerd (die niet werkten). Daarom: hoe help JIJ klanten om hun doel te bereiken?
  • Weerstand wegnemen. Een bezoeker zal allerlei redenen bedenken om toch niet tot actie over te gaan. Maar bezwaren kan je tackelen.
  • Bezoekers overtuigen om NU actie te ondernemen. Mensen hebben zelden een reden om direct klant te worden. Die reden wil jij ze geven.

De onderdelen van je landingspagina (met tips)

1. Overtuigende hero sectie

Of welkomsttekst. Hoe je het dan ook wil noemen 🙂

Het doel is om meteen goed binnen te komen en eigenlijk al binnen 5-7 seconden duidelijk te maken wat je aanbiedt en waarom iemand het zou moeten kopen.

  • Denk aan je doelgroep: wat wil je ideale klant van jou? Richt je dus niet alleen op het product, maar ook op het resultaat.
  • Maak het concreet en vermijd clichés. Kwaliteit, vrijheid, stress en meer resultaat, zijn allemaal begrippen die niet zoveel zeggen en voor elke lezer iets anders kunnen betekenen.
  • Bedenk 3 verschillende titels. Slaap er een nachtje over. En vraag ook eens aan klanten welke ze het beste vinden.

2. Aandachttrekker om bezoekers meteen enthousiast te maken

De bezoeker heeft je welkomsttekst gelezen en is al enthousiast. Dat enthousiasme wil je vasthouden, dus je wil alvast even wat bewijs leveren dat jij de juiste persoon om het probleem op te lossen:

Dit kan met:

  • Informatie over je succes. Denk aan hoeveel klanten je hebt geholpen, wat het gemiddelde resultaat is, hoe klanten je beoordelen, etc.
  • Voor wie je al hebt gewerkt. Met logootjes, Van bedrijven die je doelgroep zou kunnen herkennen.
  • Kleine reviews van klanten. Echt korte stukjes die duidelijk maken waarom je aanbod zo geweldig is.
  • Het resultaat. Wat zijn de belangrijkste voordelen die een klant ervaart?

3. Probleemomschrijving/doelgroep aanspreken

Het doel van dit deel:

  • Bezoekers moeten meteen herkennen dat ze op de juiste plek zijn.
  • Je betrokkenheid tonen. Je wil laten zien dat jij je doelgroep begrijpt en dus ook kan helpen met de oplossing.

In dit deel van je pagina kan je bijvoorbeeld:

  • Een opsomming geven van de symptomen/belangrijkste frustraties
  • Kort verhaaltje delen over waar een klant (die representatief is voor jou doelgroep) tegenaan liep
  • Delen wat de huidige situatie is en waar de bezoeker graag naar toe wil.

4. Uitleg oplossing/aanbod (beknopt)

De bezoeker herkent zich in het probleem, dus dan is de volgende stap om te vertellen dat jij de oplossing hebt.

Je wil op je landingspagina bijvoorbeeld communiceren:

  • Wat het aanbod inhoudt. Wat zijn de belangrijkste onderdelen en kenmerken van je programma? Waaruit bestaat je online cursus? Of wat gaan jullie doen tijdens een livedag of webinar?
  • Voor wie is het (en voor wie is het niet)? In welke kenmerken zal je doelgroep zich herkennen?
  • Waarom deze manier? Wat zijn de belangrijkste voordelen van jouw aanbod?

5. De resultaten

Wat levert je aanbod op? Hoe concreter hoe beter:

  • Laat voor en na resultaten zien
  • Benoem resultaten die verschillende klanten dankzij jou hebben behaald
  • Laat het resultaat zien (met foto’s)
  • Deel case studies/portfolio items

6. CTA met prijs

Geef na het resultaat de mogelijkheid om meteen het product te kopen of om een afspraak in te plannen.

  • Vermeld de kosten
  • Benoem nog een keer de belangrijkste voordelen/kenmerken
  • Kies een krachtige tekst voor je button

Tip! In deze blogpost vind je waardevolle tips en call to action voorbeelden.

7. Social bewijslast

Sommige mensen zullen misschien al willen kopen, maar voor andere bezoekers zal je iets harder je best moeten doen.

Daarom gaan wij verder met wat social proof.

Deel reviews van tevreden klanten waarin ze uitleggen hoe jouw cursus hen heeft geholpen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tekst, video, of zelfs podcast afleveringen waarin je met klanten praat

8. Meer details over het aanbod

De eerste keer dat je op je landingspagina uitleg gaf over je aanbod was het nog best beknopt. Nu gaan wij de diepte in!

  • Uitleg van de belangrijkste onderdelen: Leg uit wat elke module of elke stap in je programma inhoudt
  • Opsomming van wat iemand krijgt: Maak een heldere lijst van wat de klant krijgt als hij zich inschrijft.
  • Extra bonussen. Benoem eventuele extra’s of bonussen die je aanbiedt

9. Meer over jou

Nu wil je de bezoeker meer vertellen over jezelf, om vertrouwen op te bouwen.

Je wil op je landingspagina ook echt over jezelf vertellen. Want door dingen over jezelf te delen krijgen bezoekers het idee dat ze jou kennen en mensen sneller iets van iemand kopen, waarbij ze het gevoel hebben dat ze deze persoon kennen.

Tip! In deze blog bespreek ik hoe je zo’n over mij tekst voor je landingspagina kan schrijven.

10. Herhaling CTA

Bied mensen nog een keer kort en krachtig de optie om op je aanbod in te gaan.

Je kan bijvoorbeeld:

  • De transformatie delen die mensen zullen ondergaan door deelname
  • Een reden geven om nu het product te kopen
  • Het belangrijkste voordeel herhalen
  • Benoemen hoeveel mensen al hebben meegedaan
  • Een stukje uit een overtuigende review delen

11. Veelgestelde vragen

En als laatste wil je nog bezwaren wegnemen met behulp van veelgestelde vragen.