Logo Met Ele

Coach praktijk opzetten? Dit heb je nodig voor je website!

Jij gaat je eigen coachpraktijk opzetten: gefeliciteerd! Voor jezelf beginnen is geweldig, maar het vraagt ook veel van je. Een belangrijke stap is het opzetten van een website. Weet je niet hoe? In deze blog deel ik wat je nodig hebt om een effectieve en professionele website voor je coachingspraktijk te creëren.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Je inschrijven bij de KVK, een locatie zoeken voor je praktijk, verzekeringen regelen. Er komt veel bij kijken als je voor jezelf begint als coach. Ook die website. Ga je die zelf maken of laat je een website bouwen. En wat heb je allemaal nodig voor je website?

Om het je wat makkelijker te maken, heb ik een lijstje voor je gemaakt

1. Een naam voor je praktijk

Het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt als je een eigen coachingsbedrijf start, is het bedenken van een naam. Ook die heb je nodig voor je website. Om een website te bouwen, moet je namelijk een domeinnaam registreren. .nl domeinnamen kosten ~ € 15,00 per jaar.

De naam voor je praktijk moet bij je passen en ook makkelijk te onthouden zijn.

In principe heb je 2 opties:

  • Je eigen naam gebruiken: jij bent de coach, dus je eigen naam gebruiken is lekker persoonlijk.
  • Branded bedrijfsnaam: wil je jouw praktijk niet aan je naam koppelen? Omdat je bijvoorbeeld met de naam duidelijk wil maken wat je doet of een bepaald gevoel wil creëren? Dan kan je ook iets anders kiezen.

Tip! Vind je het lastig om een goede naam voor je coach praktijk te bedenken? Ik vind Namelix een hele fijne site voor inspiratie!

Je domeinnaam controleren

Voordat je een naam kiest en je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Controleer dan eerst of de domeinnaam nog beschikbaar is. Dit kan je bijvoorbeeld doen op finalwebsites ↴

Domeinnaam claimen Finalwebsites

Tip! Zoek ook even op Google wat je tegenkomt als je zoekt op je naam. Zijn er geen bedrijven met een soortgelijke naam, die voor verwarring bij je potentiële klant kunnen zorgen?

2. Logo en huisstijl ontwerpen

Een logo en een duidelijke huisstijl zorgen ervoor dat jij een consistente en professionele indruk maakt. Ook hier heb je twee opties:

  • Zelf maken: dit is voordelig qua kosten, maar het kan je ook veel tijd kosten. Maar er zijn ook veel kant en klare elementen die je kan gebruiken, waardoor het toch ietsje makkelijker wordt,
  • Designer inhuren: wil je het meteen goed en professioneel aanpakken? Laat dan een designer een huisstijl ontwerpen. Wij werken met een designer die al voor € 680,0 een logo en huisstijl voor je kan ontwerpen.

Heb je per se een professioneel logo en huisstijl nodig als je begint? Veel coaches maken zelf iets en vaak is dat prima. In deze blog deel ik zelfs 6 websites waar je huisstijl voorbeelden kan vinden!

Wel zie ik vaak dat een goede huisstijl het makkelijker maakt om jezelf online te laten zien.

3. Je aanbod uitwerken

Als je jouw coach praktijk gaat opzetten, is het belangrijkste je aanbod. Vaak beginnen coaches met het bouwen van hun website, zonder dat ze hun aanbod eigenlijk duidelijk hebben.

En dat is jammer, want zo wordt je website onduidelijk en niet zo overtuigend.

Bepaal dus:

  • Wat voor een soort coaching je gaat geven/in welke vorm
  • Wat de coachee krijgt als ze je aanbod afnemen
  • Wat het gaat kosten

4. Een doelgroep

Ook het bepalen van je doelgroep is super belangrijk als je gaat starten. Want WIE ga jij eigenlijk helpen?

Van je doelgroep wil weten:

  • Wat hun grootste probleem is. Waar lopen ze tegenaan?
  • Wat hun wens of doel is. Wat proberen te bereiken. Wat willen ze graag?
  • Wat motiveert ze om voor coaching te kiezen?
  • Waar zijn ze aanwezig en hoe gaan ze op zoek naar coaching?
  • Welke bezwaren en twijfels hebben ze nog om met een coach samen te werken?
  • Welke taal ze gebruiken om hun problemen en wensen te omschrijven.

Dit soort informatie heb je nodig om een succesvolle website te beginnen.

5. Een onderscheidend vermogen bedenken

Jij wilt niet een van de zoveelste coach praktijken opzetten, toch?

Maar bedenken waarom cliënten voor jou moeten kiezen, is ook niet zo makkelijk…

Om een onderscheidend vermogen te bedenken, kan je bijvoorbeeld de volgende vragen aan jezelf stellen:

  • Is er iets wat mijn aanpak/werkwijze uniek maakt?
  • Wat bied ik dat andere coaches niet bieden?
  • Wat zijn mijn kernwaarden als coach ?
  • Wat inspireert mij om coach te zijn?
  • Waarom zouden klanten voor mij moeten kiezen?

6. Foto’s

Voor coaches is het nog belangrijker om een persoonlijke website te hebben dan voor elke andere ondernemer. Professionele foto’s zijn dan ook een must voor op je website.

Het liefst niet alleen mooie foto’s van jezelf, maar ook actie foto’s waar je aan het coachen bent!

7. Een strategie om je website te promoten

Zo’n website is leuk, maar niet als je website geen bezoekers heeft. Om meer bezoekers te krijgen, kan je verschillende dingen doen: blogs schrijven, adverteren, berichten delen op social media, netwerken.

Het belangrijkste is dat je een plan hebt. Wanneer ontstaat er het eerste contact? Hoe krijg je mensen naar je website? En wat is dan de volgende stap? Een kennismakingssessie inplannen?

Werkt dit uit of denk hierover na voordat je de website gaat maken. Als wij gaan samenwerken, dan help ik je daar natuurlijk bij!

Je website zelf maken of uitbesteden

Tot slot de vraag: ga je die website dan zelf maken of laat je een website maken?

Als websitebouwer raad ik je natuurlijk het laatste aan.

3 dingen waar je rekening mee moet houden als je het zelf wil doen:

  • Zelf je website bouwen is niet zo makkelijk als het lijkt. Ja, er zijn templates en ja de platformen zijn vaak gebruiksvriendelijk. Maar dat betekent niet dat je een webdesigner bent. En wat ga je op de website zetten, zodat mensen klant worden? Weet je dat?
  • Een Elementor website laten maken, hoeft niet duur te zijn. Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een aanbod voor coaches die een praktijk opzetten. Stuur mij een berichtje als je hier meer over wil weten.
  • Coaches die zelf hun website bouwen zijn vaak niet tevreden. Waardoor ze vervolgens weinig tijd besteden aan hun website en de website eigenlijk niet aan potentiële klanten durven te laten zien. Dat wil je niet toch?