Jij wil gevonden worden in zoekmachines. Maar veel ervaring heb je niet met SEO. MAAR je kan wel leuk schrijven.
Daar kan ik wel iets mee 😉
Er valt namelijk heel veel over SEO te lezen, maar eigenlijk is de basis heel simpel. Dus voordat ik je vertel hoe je jouw blogs vindbaar kan maken. Eerst nog even dit:
Wat is SEO wel én wat is het niet
Wat is SEO wel:
- Waardevolle content maken. Heel eerlijk: ik geloof dat SEO draait om het maken van waardevolle content. Maar wat is dan waardevol? Daarover later meer.
- Zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Kunnen bezoekers makkelijk vinden wat ze zoeken of zijn bezoekers vooral geïrriteerd als ze iets op jouw website moeten doen? Moeten ze lang wachten tot je website is geladen, zijn teksten slecht leesbaar of laat je overmatig veel pop-ups zien? Dat is niet fijn voor bezoekers én schadelijk voor je SEO.
- Je website systematisch blijven verbeteren. Google ❤️ websites die vaak worden geüpdatet.
Wat is SEO niet:
- Zomaar pagina’s maken om gevonden te worden. Elke pagina die je maakt moet wel een doel hebben voor je bezoeker. De werking van zogenaamde SEO pagina’s neemt alleen maar meer af.
- Content over optimaliseren. Overmatig gebruik van zoekwoorden, te veel interne links of onnatuurlijk klinkende tekst kan je ranking juist schaden.
- Trucjes toepassen om Google slim af te zijn.
3 dingen die belangrijk zijn voor SEO
Simpel gezegd zijn er voor SEO 3 dingen belangrijk. Op deze 3 dingen moet je letten als je jouw blogs vindbaar wil maken.
1. De kwaliteit van je content
Google’s doel is gebruikers de meest waardevolle en relevante zoekresultaten tonen. Maar wat is waardevolle content? Het is in ieder geval niet content die wordt geschreven door ChatGPT. En even wat tips delen, is ook niet genoeg.
Het gaat echt om de vraag van je potentiële klant beantwoorden en unieke informatie delen die niet overal te vinden is.
2. Links
Backlinks (links van andere websites) zijn super belangrijk. Dit is voor Google een indicatie dat jouw website en autoriteit is en dus het waard is om te tonen in de zoekmachines.
Schrijf je mega waardevolle blogs, maar kom je niet voorbij je concurrenten. Dan kan het weleens aan het aantal backlinks liggen.
In zoekwoorden onderzoek tools (zoals KWFinder hierboven) kan je vaak zien hoeveel links je concurrenten ongeveer hebben.
3. Techniek
Als jouw website technisch in orde is, dan kan Google jouw website beter crawlen, indexeren en begrijpen. Dingen als een snelle laadtijd, XML-Sitemap, een duidelijke structuur en mobielvriendelijkheid kunnen je ranking positief beïnvloeden.
5 dingen die jij kan doen om de vindbaarheid van je blogs te verbeteren
De basis is niet super spannend. Maar het is wel fijn om te weten wat SEO zo’n beetje inhoudt.
Dan gaan wij nu verder met de tips om je blogs vindbaar te maken. Dit zijn 5 dingen die ik doe om de kans om gevonden te worden te vergroten.
1. Zoekwoorden in je blogs verwerken
Ik zie heel veel coaches schrijven over onderwerpen die ze leuk vinden, maar vaak levert dit niet zo veel op. Dit heeft 2 redenen:
De blog heeft geen duidelijk doel. Het begint niet met de vragen/zoekintentie van de bezoeker.
De coach begint gewoon met schrijven en houdt daarbij geen rekening met de vragen die de bezoeker heeft.
Blog ideeën kiezen op basis van de vragen van je ideale klant en daarbij de passende zoekwoorden selecteren, lost dit probleem op. Én vergroot de kans dat je blogs worden gevonden.
Zoekwoorden zijn termen die gebruikers gebruiken in zoekmachines en geven goed weer waar de gebruiker naar op zoek is.
Belangrijk! Je wil het zoekwoord op een natuurlijke en niet geforceerde (lees: overmatige) manier in je blog verwerken.
➞ Wat als je toch geen zoekwoord hebt?
Soms heb je gewoon een goed en waardevol onderwerp voor je blog gevonden, maar kan je geen passend zoekwoord vinden. Schrijf dan gewoon je blog en kijk achteraf in Google Search Console op welke zoekwoorden je blog al een beetje wordt gevonden. Deze termen kan je dan later meer aan je blog toevoegen.
2. Je blogs zien als een steeds groter wordende vlek
Als je efficiënt je vindbaarheid van je blogs wil vergroten. Kies je blog ideeën dan strategisch!
Schrijf meerdere blogs over één onderwerp (maar niet voor hetzelfde zoekwoord). Door meer over een onderwerp te schrijven:
- Gaat Google je als een autoriteit zien.
- Zullen bezoekers sneller doorklikken naar andere pagina’s, waardoor ze langer op je website blijven (goed voor SEO).
Wordt een blog nog niet goed gevonden. Schrijf dan nog een blog over dit onderwerp. En nog een. En vergeet niet om tussen de blogs te linken.
3. Intern linken tussen pagina’s
Houd tijdens het schrijven rekening met de links die je nu (en in de toekomst) naar je andere blogposts kan plaatsen.
Door het plaatsen van links:
- Stimuleer je bezoekers om nog meer relevante blogs te lezen
- Help je Google om je website beter te crawlen en indexeren. Google gebruikt namelijk interne links om de structuur en hiërarchie van je website te bepalen (welke links zijn het belangrijkste).
Probeer zo veel mogelijk de belangrijke zoekwoorden te linken. Dus niet “klik hier”, maar wel “snacks voor kleine honden”.
4. De kwaliteit van je content verhogen met je persoonlijke ervaring
Waardevolle content is onderscheidend. En eigenlijk de makkelijkste manier om onderscheidend te zijn, is door jouw persoonlijke ervaring in je blogs te delen.
Dus minder algemene tips, maar laat meer van jezelf zien. Bijvoorbeeld:
- Wat jij zelf doet
- Jouw persoonlijke reis
- Wat je van iets hebt geleerd
- Jouw favorieten (en waarom)
- Jouw visie/mening
- Jezelf laten zien
Door je content persoonlijker en unieker te maken, maak je het ook aantrekkelijker om jouw blogs te delen, wat zorgt voor meer links en dus een betere vindbaarheid voor jouw blogs.
5. Je content promoten
De eerste bezoekers zullen niet vanzelf komen en de eerste links dus ook niet. Aan jou de taak om vanaf het begin je blogs te delen. Op social media. Met klanten. En anderen die jouw waardevolle tips wel kunnen gebruiken.
Ja! Het is best spannend. Maar wel noodzakelijk om meer bereik en bezoekers te krijgen.