Waarom een bedankpagina?
De bedankpagina is een pagina die een bezoeker te zien krijgt nadat ze een conversie hebben voltooid, zoals het doen van een aankoop, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.
Nu denk je misschien: actie voltooid, nu hoef ik niks meer te doen. Maar de bedankpagina biedt een mooie kans om de interactie met je klant voort te zetten en de klantentevredenheid te versterken.
Zo kan je het enthousiasme van de aankoop of inschrijving proberen te verlengen of zelfs een nieuwe actie stimuleren!
Wat zet je op een bedankpagina?
- Een bevestiging van de inschrijving/aankoop. Zodat de klant ziet dat het is gelukt.
- Een persoonlijke boodschap. Wat betekent het voor jou dat de klant een actie heeft uitgevoerd op jouw website? Dit kan ook in een persoonlijke video!
- Een vervolgactie (de belangrijkste!). Hoe kan je iemand weer een stapje verder helpen? Een vervolgactie kan zijn: een gratis (of goedkoop) digitaal aanbod, een uitnodiging om je te komen volgen op social media, video met instructies, Blogpost lezen, uitnodiging voor een event/community, etc.
- Een voorproefje van wat er gaat komen. Wat kan iemand verwachten van zijn aankoop/inschrijving? Welk resultaat is alweer een stapje dichterbij door de inschrijving of aankoop.
Bedankpagina voorbeelden
Speciaal voor deze blog heb ik 3 bedankpagina voorbeelden gemaakt, zodat je goed kan zien wat je op je bedankpagina kan zetten!
Tip! Wil je eenvoudig een bedankpagina maken voor je WordPress website? Doe dit dan met Elementor!
Voorbeeld 1 – Bedankpagina na inschrijving ebook.
Op deze bedankpagina vind je:
- Een bevestiging van de download en waar je het ebook dan kan vinden (je inbox).
- Een persoonlijk video van de eigenaar van de website over hoe je het ebook het beste kan gebruiken.
- Een link naar goedkoop product dat vast ook interessant is voor de inschrijvers van het ebook.
Voorbeeld 2 – bedankpagina na aanmelding workshop
Op deze bedankpagina vind je:
- Een bevestiging van de inschrijving (mét de datum waarop het event plaatsvindt).
- Wat het event zo bijzonder maakt/de voordelen om het enthousiasme van de aankoop vast te houden.
- Een vervolgstap: het event delen op social media om de aankoop kosten terug te winnen.
Voorbeeld 3 – bedankpagina en een kennismaking
Op deze bedank pagina vind je:
- Een bevestiging dat je een kennismaking hebt ingepland
- Wat je kan doen om je voor te bereiden op het gesprek. Dit geeft ook aan dat je serieus bent over de kennismaking en meteen waarde wil bieden.
- Een vervolgstap: een gratis ebook om de potentiële klant alvast kennis te laten maken met jouw waardevolle kennis.
Je bedankpagina instellen
Als je een bedankpagina hebt gemaakt, die maak je gewoon aan net als elke andere pagina in je WordPress website, dan moet je deze nog wel koppelen met het inschrijf- of betaalformulier
Bedankpagina instellen voor Elementor formulieren
Een bedankpagina instellen voor een Elementor formulier is heel makkelijk. Je bewerkt het formulier.
- Bij acties na indienen, kies je voor ‘omleiden’.
- Bij ‘omleiden’ vul je de link in naar je bedankpagina
Hoe je een formulier aanmaakt, lees je bijvoorbeeld in mijn nieuwsbrief versturen blog.
Bedankpagina instellen voor je Easy Appointment formulier
Heb je een afspraak maken pagina gemaakt met de Easy appointments plugin? Dan vind je bij Instellingen > Formulierstijl & omleiding een veld (Ga naar pagina) om de URL van je bedankpagina op te geven.
Je kan ook per soort afspraak een bedankpagina instellen!
Tip! Laat je bedankpagina niet indexeren
Alleen bezoekers die een actie hebben uitgevoerd, moeten je bedankpagina te zien krijgen. Je wil dus niet dat bezoekers vanuit Google op je bedankpagina kunnen komen. Ik raad je aan om bedankpagina uit te sluiten van indexering.
Als je een SEO plugin hebt geïnstalleerd, dan kan je per pagina instellen dat je deze pagina niet in de zoekresultaten wil tonen.