Anders dan bij “gewoon” SEO richt zich local SEO op lokale zoekopdrachten. Dat zijn zoekopdrachten zoals “business coach Doetinchem”, maar ook zoekopdrachten zonder de plaats of regio wanneer de zoeker zich in jouw regio bevindt.
In het algemeen is het voor lokale zoekopdrachten makkelijker om een hogere positie in Google te bereiken. Daarnaast wordt je local SEO ook sneller zichtbaar in Google Maps!
Waarom is local SEO voor coaches belangrijk?
Veel coaches krijgen nieuwe klanten, vooral door hun netwerk. Wil jij je netwerk nog meer uitbreiden? Hierbij kan local SEO helpen.
Door vindbaar te zijn in je eigen regio vind je niet alleen nieuwe klanten, maar vergroot je zo ook je netwerk. Je vergroot dus vooral je bereik en wordt je aanbevolen bij compleet nieuwe mensen die misschien nog nooit van je hebben gehoord.
Mensen vinden het altijd prettig om hun coach in de buurt te hebben.
Wat zijn de mogelijkheden?
De belangrijkste actie voor local SEO is een geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel. Heb je hiermee nog niets gedaan? Dan wordt het de hoogste tijd. In onze blogpost Google reviews verzamelen vertel ik hoe het werkt en waarom een Google Bedrijfsprofiel zo belangrijk is.
Maar wat is local SEO nog?
Zoekwoord optimalisaties
Hierover heb ik het al eerder gehad, maar voor local SEO ga je de zoekwoorden anders bepalen en gebruiken. Het is dus de bedoeling dat uit je content blijkt dat je een lokale ondernemer bent. Op welke pagina’s kan je dat als coach het beste doen?
- Over ons – Hier kan je o.a. vertellen waarom je het juist zo prettig vindt om een coach in je regio te zijn of je kan vertellen hoe je praktijk in de regio is ontstaan.
- Homepage – Wanneer jij je als coach introduceert kan je bijvoorbeeld zeggen “Jouw lifestyle coach in Achterhoek” of in de tekst kan je schrijven dat je veel cliënten helpt in je regio.
- Reviews – Plaats je reviews van klanten op je website? Dan kan je naast de naam ook de plaatsnaam vermelden. Vraag je klanten wel eerst om toestemming. Door de vermelding van de plaatsnaam worden meer persoonsgegevens van deze cliënten op je website getoond.
Adres en contactgegevens
Op je website moeten exact dezelfde adresgegevens staan die je via je Google Bedrijfsprofiel hebt ingveoerd. Dat kan je doen op de contactpagina maar ook de footer is een goede plek. Je kan de plaatsnaam ook in sommige SEO titels plaatsen zoals “Over Annika Verheul je zorgcoach uit de Achterhoek”.
Een andere manier om je adresgegevens op je website te tonen is met behulp van Structured data of Schema markup. Hierbij worden je adres en contactgegevens speciaal opgemaakt en in de HTML code geplaatst. Wil je meer hierover weten? Lees dan deze Google artikel en kijk wat hiervoor met je SEO plugin mogelijk is.
Local linkbuilding
Waar linkbuilding meestal om links van websites uit dezelfde branche gaat, ga je bij local linkbuilding op zoek naar links van andere lokale websites. Denk hierbij aan:
- Business en netwerkclubs
- Bedrijven waar je mee samenwerkt
- Lokale bedrijvenregisters
Een link op lokale websites helpt je niet om beter te ranken in Google voor je zoekwoorden, maar geeft aan dat je een lokaal bedrijf bent.