5x waarom je website niet vindbaar in google is

Je hebt een nieuwe website! Laat die bezoekers maar komen 🥳 Maar wacht, je website is helemaal niet vindbaar in Google… Dit is wat je eraan kan doen!

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Ben je op deze blog gekomen omdat je zocht op “website niet vindbaar in Google”. Dan heb je waarschijnlijk 1 van de 2 volgende problemen:

  • Je website is helemaal niet zichtbaar. Ook niet als je zoekt op jouw naam/url. (kijk naar reden 1)
  • Je website staat wel in Google, maar je krijgt gewoon geen bezoekers (kijk naar reden 2-5)

Tijd om ervoor te zorgen dat je website wél vindbaar is in Google!

1. Je website staat op NoIndex

Weet je niet zeker of jouw website überhaupt wel op Google staat? Dan is de eerste stap om dit te controleren.

Zoek in Google op ‘site:’ met daarachter de naam van je website.

Controleren of je website vindbaar is in Google

Zie je hier niet jouw website verschijnen? Dan wil je eerst even controleren of je niet per ongeluk aan hebt staan dat Google jouw website niet moet indexeren.

Ga hiervoor naar je WordPress website. Instellingen > Lezen. Zorg ervoor dat de onderaan de checkbox ‘Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren” NIET is aangevinkt.

Was deze ook niet aangevinkt? Meld dan je website aan bij Google Search Console. In deze blog leg ik uit hoe je dit doet.

To do:

  • Controleer of jij je website niet ontmoedigt om je website te laten indexeren.
  • Meld je website aan bij Google Search Console.

2. Je website is net nieuw

Als je website net is gelanceerd, kan het even duren voordat Google hem oppikt en toont in de zoekresultaten. Dit is een normaal proces en kan soms enkele weken duren. Google moet namelijk eerst je website ontdekken en vervolgens indexeren.

Maar ook na een tijdje doet je nieuwe website waarschijnlijk nog niet zo veel. Je concurrenten hebben namelijk veel meer domein autoriteit opgebouwd en dat beloont Google.

To do:

  • Meld je website aan via Google Search Console als je website nog niet volledig in Google staat (zie reden 1).
  • Update regelmatig je website met bijvoorbeeld nieuwe blogs, zodat Google ziet dat je goed bezig bent met je website.
  • Heb geduld!

3. Je website heeft maar 5 – 10 pagina’s

Voor websites met weinig pagina’s is het lastig om bovenaan in Google te komen. Hoe meer pagina’s en content je hebt, hoe meer kansen je hebt om gevonden te worden. Daarnaast kunnen kleinere websites door Google als minder relevant worden beschouwd, wat je zichtbaarheid negatief beïnvloedt.

To do:

  • Schrijf regelmatig waardevolle blogs voor je website. Ik heb ook een handige blog geschreven over hoe je blogs vindbaar kan maken.
  • Gebruik zoektermen in je blog, om de kans te vergroten dat je website wordt gevonden in zoekmachines.
  • Plaats meer links tussen de verschillende pagina’s om beter te communiceren wat je belangrijkste pagina’s zijn.

4. Je hebt te weinig links

Links van andere websites naar jouw website, ook wel backlinks genoemd, zijn essentieel om Google te laten zien dat je website waardevol is. Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks je hebt, hoe groter de kans dat Google je hoger in de zoekresultaten plaatst.

To do:

  • Ga opzoek naar websites die veel autoriteit hebben en doe een voorstel om een gastblog te schrijven.
  • Maak content van een hogere kwaliteit waar websites vanuit zichzelf naar toe willen linken. Bijvoorbeeld de resultaten van een eigen onderzoek of een heel uitgebreid lijst artikel.

5. Google ziet jouw website niet als een autoriteit

Google geeft voorrang aan websites die worden gezien als een autoriteit binnen hun niche. Maar toch zie ik nog vaak websies die over zoveel verschillende onderwerpen schrijven, wat het voor Google lastig maakt om te bepalen binnen welke niche jij nou een autoriteit bent.

To do:

  • Bepaal je niche. Over welk onderwerp kan jij uren praten en dus meer dan 1 stuk content plaatsen? Dit is trouwens mijn favoriete strategie om blog ideeën te bedenken.
  • Zet een strategie op. Welke blogs kan je allemaal over het onderwerp schrijven en hoe kan je deze naar elkaar linken
  • Je wil proberen om echt meer waarde te leveren dan al je concurrenten.
  • Deel je kennis ook op andere kanalen, zodat je ook daartussen links kan plaatsen.