Google reviews verzamelen en op je website showen, zo moeilijk is het niet!

Wil jij weten waarom het slim is om reviews via Google te verzamelen en hoe je dit het beste aanpakt? Dan is deze blog voor jou. Maar ik deel ook nog tips hoe je in het algemeen slimmer reviews kan verzamelen.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Waarom reviews via Google verzamelen?

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om reviews te verzamelen. Trustpilot en WebwinkelKeur zijn bekende tools voor webshops, maar coaches raad ik aan om Google te gebruiken.

Als iemand namelijk zoekt op jouw naam in Google, dan komt er rechts naast de zoekresultaten jouw Google bedrijfsprofiel te staan.

Dit ziet er niet alleen professioneel uit, maar als jij reviews via Google verzamelt, worden hier ook meteen de beoordelingen getoond.

Als hier dan meteen staat dat jij minimaal 4,5 sterren krijgt van zeg 30 of 40 klanten. Dan is dit meteen social proof voor de kwaliteit die jij levert.

Bezoekers komen dan meteen lekker binnen op jouw website!

Stap 1. Je bedrijf aanmelden bij Google

Voordat je Google reviews kan verzamelen moet je een bedrijfsprofiel aanmaken bij Google.

  • Ga naar Google Maps
  • Zoek op je adres
  • Klik op ‘Je bedrijf toevoegen’

Bedrijf toevoegen Google Maps

De meeste stappen spreken voor zich. Maar om je profiel te verifiëren moet je wel je postadres opgeven!

Bedrijfsprofiel Google

Google vraagt ook meteen of je wil adverteren, maar dit kan je gewoon overslaan.

Reviews verzamelen via Google

Via jouw Google bedrijfsprofiel kan jij gewoon een link aanmaken, die je dan kan delen met je klanten als je vraagt om een review:

  • Zoek op je naam in Google
  • Als je bent ingelogd, zie je links naast je bedrijfsprofiel allemaal opties. Klik op ‘Reviews lezen’ en vervolgens op ‘Krijg meer reviews’.
  • Vervolgens kan je dan die link gebruiken om klanten uit te nodigen om een review te plaatsen via Google.

Je bedrijf op Google Instellingen

3 tips om reviews te verzamelen

1. Benader klanten persoonlijk

Jij werkt persoonlijk met mensen, toch? Nodig mensen dan ook persoonlijk uit om een review te plaatsen, dus geen automatische e-mailcampagne.

Een kort en persoonlijke berichtje werkt namelijk vaak veel beter.

2. Stel gerichte vragen

Maak het je klant zo makkelijk mogelijk om een review te plaatsen. Geef ze een richtlijn. Wat zou jij graag terugzien in de review?

Goede vragen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat was de grootste uitdaging waar je mee worstelde voordat wij gingen samenwerken en hoe heb ik je geholpen om die uitdaging te overwinnen?
  • Kan je een specifiek voorbeeld geven van een resultaat dat je hebt bereikt dankzij onze samenwerking?
  • Hoe onderscheidt mijn aanpak zich van wat je eerder hebt geprobeerd?
  • Waarom heb je uiteindelijk ervoor gekozen om met mij samen te werken en heb ik aan je verwachtingen voldaan?
  • Zou je mijn coaching aanbevelen aan anderen? Zo ja, waarom?
  • Hoe zou je de samenwerking met mij omschrijven in drie woorden? Kan je dit toelichten.
  • Wat was voor jou het grootste voordeel van onze samenwerking, zowel op korte als op lange termijn?

Juist door gericht vragen te stellen, worden de reviews die je krijgt van je huidige klanten, vaak veel beter en behulpzamer voor potentiële klanten.

3. Wacht niet te lang met je verzoekje om een review te schrijven

Deel je Google reviews link zolang je klant nog enthousiast is van het resultaat. Hoe langer je wacht, des te groter de kans dat je klant geen review meer schrijft.

Mijn favoriete manier is om na 2-3 dagen na het afronden van een project, nog even een berichtje te sturen met een extra tip om vervolgens om een review te vragen!

Google reviews toevoegen aan je website

Natuurlijk kan je stukjes uit de reviews gebruiken om de ideale landingspagina te maken.

Of je kan de tekst van de review kopiëren en een heel mooi design maken en reviews handmatig toevoegen aan je website.

Maar je kan ook heel eenvoudig met een plugin de Google reviews automatisch aan je Elementor website toevoegen.

  • Download de ‘Widgets for Google Reviews’ van Trustindex.io
  • Koppel je Google bedrijfsprofiel
  • Vervolgens kan je kiezen uit heel veel verschillende widgets om je Google Reviews op je website te tonen.
  • Als laatste krijg je een shortcode en die kan je dan met de shortcode toevoegen aan je Elementor pagina.

Google Reviews met Trustindex

De gratis versie van de plugin is beperkt en toont maximaal 10 verschillende reviews. Ook kan je steeds maar 1 soort widget toevoegen en niet allerlei verschillende op verschillende pagina’s. Maar als je een betaald account aanmaakt bij Trustindex.io is nog veel meer mogelijk.