Wat is nou eigenlijk social proof?
Social proof is net als Sympathie een principe van Cialdini.
Social proof houdt in dat wij naar anderen kijken om te bepalen wat wij in een bepaalde situatie moeten doen. Zeker als wij onzeker zijn over de keuze die wij moeten maken.
Want als veel mensen hetzelfde doen, dan denken wij: dat zal wel de juiste keuze zijn.
Dus als wij een product zien dat veel positieve reviews heeft, dan zal het wel een goed product zijn en zullen wij het eerder kopen.
En dat geldt ook voor mensen die op jouw coaching website komen. Als veel mensen garant staan voor jouw kwaliteit, zullen bezoekers sneller denken dat jij een goed programma hebt en zullen zij sneller klant worden.
Handig! Maar hoe voeg je social proof effectief toe aan je website? Met geschreven reviews?
Ook! Maar er zijn nog veel meer manieren om social proof toe te voegen aan je website.
9x social proof inzetten op je website
1. Customer wall
Met een customer wall laat je (met foto’s) zien wie je klanten zien. Stel dat je op dit moment 30 cliënten hebt, dan kan dit er heel overtuigend uitzien.
Elke cliënt krijgt namelijk een gezicht en dat ziet er veel overtuigender uit dan als je zegt: “al 30+ cliënten geholpen”.
2. Video testimonials
Een korte video kan veel meer emotie overbrengen dan een geschreven review. Stel je klant een concrete vraag en laat ze in een video deze vraag in hun eigen woorden beantwoorden.
Vragen die je kan stellen:
- Wat was de grootste uitdaging waar je mee worstelde voordat wij gingen samenwerken en hoe heb ik je geholpen om die uitdaging te overwinnen?
- Kan je een specifiek voorbeeld geven van een resultaat dat je hebt bereikt dankzij onze samenwerking?
- Hoe onderscheidt mijn aanpak zich van wat je eerder hebt geprobeerd?
3. Voor en na verhalen
Je klanten komen waarschijnlijk bij je voor een transformatie. Dat maakt voor- en na verhalen super krachtig. Deel hoe de situatie voor de samenwerking met jou was en welk resultaat je programma heeft opgeleverd.
- Personal trainers
- Voedingsdeksundigen
- Business coaches
- Relatiecoaches
- Verslavingscoach
- Productiviteitscoach
- Spirituele coaches
4. Statistieken van resultaten
Je doelgroep heeft een probleem en komt naar je website voor een oplossing. Deel daarom hoeveel van je klanten een bepaald resultaat behalen, bijvoorbeeld:
“Gemiddelde omzetgroei van 30% na 6 maanden coaching.”
5. Screenshots van de berichten van klanten
Krijg je wel een berichten van cliënten/klanten over hoe tevreden ze zijn met je samenwerking? Deze berichten zijn vaak spontaner en authentieker dan een standaard review.
Deze screenshots zijn dan ook een leuke toevoeging om je landingspagina overtuigender te maken.
6. Uitgebreide interviews
Bijvoorbeeld in een interview of een podcast. Door meer informatie te geven over de situatie krijgt je bezoeker een beter idee of jij ook de juiste persoon bent om hem/haar te helpen.
Vraag bijvoorbeeld naar de verschillende uitdagingen, hoe jouw programma heeft geholpen en welke resultaten ze hebben geboekt.
7. Aantal tevreden klanten
Benoem kort en krachtig hoeveel mensen al mee hebben gedaan aan je programma of hoeveel mensen lid zijn van je nieuwsbrief. Eventueel te combineren met het gemiddelde cijfer wat je van klanten krijgt.
Deze vorm van social proof kan je (zoals je hierboven ziet) super makkelijk toevoegen aan je call to actions.
8. Expert Endorsement
Als een bekende expert in jouw vakgebied jouw product of dienst aanbeveelt, wekt dit onmiddellijk vertrouwen bij potentiële klanten. Een quote van een gerespecteerde autoriteit of een samenwerking met een invloedrijke figuur kan jouw geloofwaardigheid en expertise versterken.
9. Logo’s
Ben je een coach voor B2B en heb je een duidelijke klantgroep? Dan kunnen logo’s heel veel herkennig geven. Als bezoekers zien dat jij al heel veel bekende bedrijven hebt geholpen binnen een bepaalde niche. Dan communiceert dit dat jij de juiste persoon bent om mee samen te werken voor deze klantgroep.
Hoe je reviews interessanter kan maken
Social proof werkt het sterkst als wij het gedrag kunnen observeren van mensen die op ons lijken.
Als je social proof toevoegt aan je website wil je dus:
- De context zo duidelijk mogelijk maken. Uitgebreide interviews of voor- en na- verhalen zijn super waardevol, omdat bezoekers zich dan makkelijker in de social proof kunnen herkennen. Maar ook aan eenvoudige reviews kan je extra informatie toevoegen om herkenning mogelijk te maken.
- Ervoor zorgen dat je diverse klanten laat zien (of je moet maar 1 soort klant hebben). Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller denken: “hé, deze persoon is zoals ik”.
Dit zorgt er sneller voor dat de social proof op je website het gewenste effect heeft.
Waar en hoe op je website gebruik je social proof?
Ik heb net de verschillende manieren gedeeld hoe je social proof kan delen op je website, maar waar op je website deel je dit dan?
- Aandacht trekken. Gebruik social proof die zich focust op het resultaat of de samenwerking om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld in of net onder de header op je homepage of verkooppagina.
- Gebruik uitgebreide social proof, zoals video’s, voor- en na- verhalen of interviews op je verkooppagina’s om je bezoeker te informeren én overtuigen.
- Haal bezwaren weg met social proof. Vergeet niet de reviews op de betaalpagina! Korte reviews die ingaan op de belangrijkste bezwaren zijn super nuttig om een bezoeker te overtuigen om een aankoop te plaatsen.
Hoe je met korte reviews onder de hero sectie van je website de aandacht kan trekken!