Wat zijn zoektermen, waarom zijn ze belangrijk en hoe gebruik je ze?

Als je mijn zakelijk bloggen pakket hebt afgenomen of mijn blogs over bloggen hebt gelezen, ben je het begrip ‘zoekwoorden’ vast en zeker tegengekomen. Daarom leg ik in deze blog uit wat het zijn en hoe je ze gebruikt op je website.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Wat zijn zoektermen?

Zoektermen, zoekwoorden of keywords zijn termen die mensen gebruiken in Google om informatie/producten of diensten te vinden.

Een paar zoekwoord voorbeelden:

Stel iemand is ontevreden over zijn huidige baan en gaat op zoek naar iets nieuws, maar deze persoon weet nog niet wat hij wil. Dan gebruikt hij bijvoorbeeld de volgende zoektermen om meer informatie te vinden:

carrièreswitch maken
nieuwe uitdaging werk
veranderen van baan
wat zijn leuke banen
beroepskeuzetest volwassenen

Maar de persoon kan ook direct zoeken op als hij op zoek is naar een coach die hem kan helpen:

loopbaancoach

Dit zijn allemaal zoekwoorden.

Waarom ze voor je website belangrijk zijn

Google bepaalt op welke positie in de zoekmachine een website wordt getoond. Dit doet Google op basis van allerlei factoren, waaronder de inhoud van jouw website.

Google’s doel is om resultaten te tonen, die het beste passen, bij de zoekopdracht die iemand heeft ingevoerd.

Resultaten voor de zoekopdracht “loopbaancoach”:

Zoekopdracht in Google

Door de zoektermen op je website te gebruiken, vertel je dus eigenlijk tegen Google dat jouw website daarover gaat.

Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken en daarom schreef ik een hele blog over wat je kan doen om je blog vindbaar te maken. Ik gebruik zoektermen namelijk vooral voor blogs, want daarmee is de kans groter dat je scoort in zoekmachines.

Hoe vind je goede zoektermen?

Zoektermen vind je met behulp van een zoekwoorden onderzoek tool, zoals KWFinder of SE Ranking. Dit zijn 2 voordelige tools, maar er zijn ook nog veel duurderde SEO tools.

Met zo’n tool kan je voor elke zoekterm controleren hoe vaak er maandelijks op een term wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is. Hoe minder concurrentie, hoe makkelijker het is om gevonden te worden voor die zoekterm.

Dit ziet er dan zo uit:

Zoektermen tool KWFinder

Wil je zelf aan de slag met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek? Of wil je een zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren op basis van je blog ideeën? Neem dan vooral contact met mij op! Ik kan je met beiden helpen ;).

Tippie! Als je net begint met SEO. Dan is het vooral handig om je te richten op long tail zoekwoorden. Dit zijn specifiekere, langere termen waarbij het makkelijker is om gevonden te worden. Voor klanten kijk ik ook vooral naar long tail zoekwoorden.

Hoe gebruik je zoekwoorden op je website?

De grote vraag is dan nog: hoe gebruik je zoektermen dan op je website? Je hebt of zelf goede zoekwoord kansen gevonden of je hebt van mij een aantal zoekwoorden gekregen om te gebruiken.

Maar wat doe je er nou eigenlijk mee?

Het belangrijkste om te onthouden is: Je schrijft je content voor bezoekers en niet voor zoekmachines.

Ik vind het heel handig om zoekwoorden te gebruiken, omdat je dan echt weet dat iemand op zoek is naar jouw content. Maar! Dat betekent niet dat je een stuk tekst vol moet proppen met het zoekwoord.

Gebruik zoektermen strategisch. Bijvoorbeeld in:

  • De titel
  • Een paar subkoppen (en echt niet niet in alle)
  • In je SEO titel (de titel die wordt getoond in zoekmachines, in te vullen met een SEO tool). Mensen kunnen dan makkelijk herkennen dat jouw pagina gaat over datgene waar ze naar zoeken.
  • Meerdere keren in de inhoud van je blog. En gebruik vooral ook synoniemen.

Probeer zo natuurlijk mogelijk je blog te schrijven en hou daarbij de zoekterm in gedachten.

Zo simpel is het eigenlijk om zoektermen te gebruiken.