Overtuigende call to action voorbeelden: van aarzeling naar actie!

Hoe zet je website bezoeken om naar conversies? Dat is een vraag waar veel coaches tegenaan lopen, want zo makkelijk is het niet. Daarom in deze blog overtuigende call to ation voorbeelden om van te leren!

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Wat zijn call to actions?

Ben je op deze blog beland en heb je geen idee wat call to actions zijn? Kan hoor!

Call to actions zijn de delen van je website die een bezoeker aansporen om een actie te ondernemen, zoals een aankoop, een inschrijving voor je nieuwsbrief of het maken van een afspraak. Vrij vertaald is een call to action een oproep tot een actie!

Dit maakt van de call to action een van de belangrijkste onderdelen van een website. Dus ze verdienen zeker je aandacht.

Mijn 7 beste tips om je call to actions overtuigender te maken

Ben je op zoek naar de call to action voorbeelden? Scroll dan nog even verder. In dat deel van de blog laat ik zien hoe je de tips hieronder echt goed kan toepassen op je website.

  1. Vergelijk jouw aanbod met het aanbod van je concurrentie. Wat maakt jouw aanbod echt bijzonder? Benoem dit!
  2. Gebruik een korte review om je CTA overtuigender te maken. Wat heeft een klant gezegd over jou?
  3. Benoem nog een keer het resultaat. Wat levert het op voor jouw bezoekers?
  4. Creëer urgentie, bijvoorbeeld door het aanbod te beperken. Maar je kan ook omschrijven wat de bezoeker verliest als hij niet NU actie onderneemt.
  5. Gaat het om een gratis weggever? Geef aan hoeveel tijd je kwijt was aan het maken van je weggever. Is het antwoord op de laatste trouwens maar een uurtje? Dan wil je waarschijnlijk een betere weggever maken 😉!
  6. Nog een tip voor de gratis weggever: benoem welke versie het is om te laten zien dat je weggever steeds beter wordt.
  7. Vermeld hoeveel mensen je al hebt geholpen. Simpel, maar actief!

CTA voorbeelden voor je website

1. CTA voorbeelden voor je gratis weggever

Hoe zorg je ervoor dat mensen zich aanmelden voor je gratis weggever? Nou zo:

CTA voorbeeld - weggever 1

Waarom deze CTA werkt:

  • Door het persoonlijke filmpje leer je de persoon achter de website kennen. Dit vergroot de likeability en daarmee de kans op een inschrijving.
  • Het kopje speelt duidelijk in op het probleem van de doelgroep en benoemt ook concreet de oplossing.
  • De review laat zien dat het ebook is gedownload door echte mensen.

CTA voorbeeld - weggever 2

Waarom deze CTA werkt:

  • Doordat de CTA al zo vaak is gedownload, krijgt de bezoeker het idee dat het wel goed moet zijn.
  • Het kopje speelt in op de diepste wens van de doelgroep .
  • De doelgroep wordt genoemd, waardoor deze zich meer aangesproken voelt.
  • De CTA geeft concrete informatie wat je van de weggever kan verwachten.

2. CTA voorbeelden voor je 1:1 Programma

CTA Voorbeeld 1-1 programma

Waarom deze CTA werkt:

  • Door te communiceren dat er nog maar een bepaald aantal plekken zijn, creëer je een gevoel van urgentie.
  • De omschrijving focust zich op het resultaat. Wat bereik je nou echt door mee te doen aan het 1:1 programma?
  • De persoonlijke foto laat nog een keer zien door wie je gecoacht gaat worden.

CTA Voorbeeld 1-1 programma 2

Waarom deze CTA werkt:

  • Het kopje speelt in op de grootste frustratie van de doelgroep. Dit roept meteen een emotie op.
  • Krachtige button tekst om de kans op een klik te verhogen.

3. Call to action voorbeelden voor digitale producten (zoals online cursussen)

CTA Voorbeeld Digitaal product 1

Waarom deze CTA werkt:

  • Het call to action voorbeeld doet een belofte. Het vertelt wat het digitale product gaat opleveren.
  • Het vertelt precies wat je krijgt en wat de waarde daarvan is.
  • Het creëert urgentie door het maar tijdelijk beschikbaar te maken. Dit vergroot de kans dat bezoekers nu gaan kopen en het minder lang uitstellen.

CTA Voorbeeld Digitaal product 2

Waarom deze CTA werkt:

  • Het ontkracht een belangrijk bezwaar om niet mee te doen.
  • Sociaal bewijs in de vorm van de resultaten die de deelnemers al hebben bereikt.
  • Het bewijs creëert een verlangen en daar wordt de call to action aan gekoppeld.

Tip! Wil je ook van dit soort call to actions maken voor je website? Dan raad ik je aan om eens naar page builder Elementor te kijken.

Hoeveel call to actions op je landingspagina?

Het belangrijkste is dat je niet te veel verschillende call to actions op je landingspagina hebt. Je wil bezoekers niet afleiden van je belangrijkste call to action. Maar als je een lange landingspagina hebt, raad ik je aan om bezoekers een paar keer te verleiden om een actie uit te voeren. Niet elke sectie heeft een button nodig om tot actie over te gaan, maar 1 call to action is eigenlijk te weinig.

Bezoekers moeten dan te lang zoeken als ze tot actie over willen gaan. Ik zou zeggen dat ~3 een goed aantal is, maar dat hangt ook af van de indeling van je pagina.

Vergeet niet je bedankpagina

Heb je overtuigende call to actions voor je website gemaakt? Vergeet dan niet de bedankpagina!

Een goede bedankpagina versterkt de klantrelatie én biedt een extra conversie mogelijkheid. Na het versturen van het formulier wil je dus niet alleen maar schrijven: “bedankt voor je inschrijving”. Lees zeker mijn blog voor tips en bedankpagina voorbeelden!