12 manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen

Bloggen, adverteren of toch investeren in het opbouwen van volgers op social media. Ik help je bij het maken van een keuze.

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Een website zonder bezoekers is als een boot zonder water. Niet handig! Maar als die bezoekers niet vanzelf komen, hoe krijg je ze dan op je website? Dit zijn 12 manieren!

* Kleine disclaimer: voor alle 12 manieren is het belangrijk dat je het op de juiste manier inzet om ook echt meer bezoekers te krijgen.

1. Bloggen

Het kost wat tijd en werk, maar ik geloof dat bloggen, zeker voor coaches, één van de beste manieren is om meer bezoekers op je website te krijgen.

Door waardevolle informatie te delen:

  • Vergroot je de kans dat je website gevonden wordt in zoekmachines
  • Geef je bezoekers een reden om je website te bezoeken
  • Laat je zien dat je een autoriteit bent
  • Werk je aan je likeability door te geven, voordat bezoeker klant worden

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥🔥🔥

Doen als je:

  • veel kennis te delen hebt
  • niet direct meer bezoekers nodig hebt (het resultaat van bloggen komt pas na een tijdje)
  • het leuk vindt om te schrijven
  • bezoekers duidelijke problemen hebben en actief op zoek gaat naar de oplossing

Resultaat bloggen
Het resultaat van goede blogs schrijven

2. Adverteren

Wie betaalt, heeft wat! De snelste manier om meer bezoekers te krijgen, is door te adverteren. In Google of op social media.

Het grootste nadeel: de kosten. Zolang jij betaalt voor de advertenties, dan komen de bezoekers wel. Maar zodra jij stopt met adverteren, blijven de bezoekers ook weg.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥🔥🔥🔥

Doen als je:

  • snel meer bezoekers wilt krijgen
  • een extra budget hebt voor de advertentiekosten
  • een duidelijke ideale klant hebt, die je kan targetten

3. Social media marketing

Voor je online zichtbaarheid is het waardevol om te investeren in social media marketing, maar eigenlijk niet zozeer voor meer website bezoekers.

Social media platformen hebben als doel om gebruikers zo lang mogelijk op hun platform te houden, dus waarom zouden ze bezoekers dan naar jouw website willen sturen? Ik zie dan ook zelden dat bezoekers via social media op de website komen.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥

Doen als je:

  • het leuk vindt om creatieve content te maken en hiermee te experimenteren
  • een band wil opbouwen met je doelgroep
  • een connectie met je doelgroep belangrijker vindt dan meer website bezoekers

4. Email marketing

Waarom investeren in nieuwe website bezoekers als jij je ook kan richten op potentiële klanten die je website al eens hebben bezocht?

Hoe vaker iemand jouw website bezoekt, des te groter de kans dat een bezoeker een klant wordt. Zeker voor coaches en adviseurs, waar de klant toch iets langer nadenkt over zijn keuze.

Net als social media is email een uitstekende manier om in contact te blijven, maar over het algemeen zorgen emails voor meer website bezoekers.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥🔥

Doen als je:

  • in contact wil blijven met je doelgroep
  • korte en krachtige content wil maken
  • al bezoekers hebt of offline e-mailadressen van potentiële klanten kan verzamelen

5. Netwerken

Hoe sterker de connectie tussen jou en je potentiële klant, des te groter de kans dat iemand met jou wil samenwerken.

En dat is precies waarom ik netwerken zo waardevol én leuk vind! Ik kan je dan ook zeker aanmoedigen om bijvoorbeeld eens naar een open coffee bij jou in de buurt te gaan.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat netwerken meer bezoekers voor je website kan opleveren. Vaak voor (als je een deelnemerslijst krijgt) of na een event.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥

Doen als je:

  • bereid bent om te investeren in het opbouwen van relaties
  • graag als autoriteit wil worden gezien
  • het wel gezellig vindt om een live event te bezoeken

6. Link naar je website in je e-mail handtekening

Hoeveel mails stuur je op een dag? Best een aantal toch? Een makkelijke manier om wat bezoekers naar je website te krijgen is door een link toe te voegen aan je e-mailhandtekening.

En dan gewoon niet een linkje naar je homepage. Maar maak lezers nieuwsgierig, door bijvoorbeeld een link naar je laatste blogpost of gratis weggever te plaatsen.

Kans op meer bezoekers: 🔥

Doen als je:

  • zonder veel extra werk je website wil promoten
  • veel mails stuurt naar potentiële klanten/partners

7. Lokale SEO

Wil je vooral potentiële cliënten in de omgeving bereiken? Focus je dan op lokale SEO. Bijvoorbeeld door je Google bedrijfsprofiel te optimaliseren om lokaal te worden gevonden.

Wanneer mensen dan zoeken op bijvoorbeeld life coach lelystad, dan kan jouw geoptimaliseerde bedrijfsprofiel bij de eerste 3 bedrijven in het Google maps gedeelte worden getoond.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥(eigenlijk 2,5)

Doen als je:

  • vooral potentiële klanten in de buurt wil bereiken
  • op zoek bent naar meer zichtbaarheid, maar niet te veel tijd wil investeren
  • lokaal als dé specialist wil worden gezien

Local SEO in Google
Lokale bedrijven die worden getoond voor life coach in het “bedrijven” gedeelte van Google.

8. Gastbloggen

Heb je geen zin om zelf te bloggen of wil je nog wat extra’s doen? Dan kan je ook gastblogs schrijven op relevante websites. Ik zou dan vooral websites benaderen die niet hetzelfde aanbieden als jij, maar wel een vergelijkbare doelgroep hebben. Jouw kennis moet dan ook wel van waarde zijn voor hun doelgroep.

Zeker als jij net begint, is gastbloggen misschien efficiënter, omdat andere websites (als je de juiste kiest) al wel bereik hebben.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥

Doen als je:

  • een breder publiek wil bereiken
  • wel eens iets wil schrijven, maar niet regelmatig
  • links wil verzamelen naar je eigen website
  • het niet erg vindt om relevante sites te benaderen (en dit misschien ook wel als een goede investering ziet)

9. Samenwerkingen

Waarom alles alleen doen als je ook met andere coaches of ondernemers kan samenwerken? Zo profiteren jullie van elkaars bereik!

Zo’n samenwerking kan er op verschillende manieren uitzien. Zo kan je samen een webinar organiseren of een blog/video maken die uit 2 delen bestaat en dan beiden naar elkaar linken.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥 (hangt wel een beetje af van de samenwerking en het bereik van de ander)

Doen als je:

  • graag een nieuw publiek wil bereiken
  • al connecties hebben met samenwerkingspartners of deze wil opbouwen
  • ook bereid bent om anderen bij jouw publiek te promoten

10. Podcast

Geen zin om te schrijven of video’s op te nemen? Maar vind je het wel heel leuk om te vertellen. Dan past een podcast misschien wel bij jou!

Met een podcast kan je jouw kennis delen én meer van jezelf laten zien.

Natuurlijk kan je zelf een podcast beginnen, maar je kan ook andere podcasts benaderen om als gast aan te sluiten

Kans op meer bezoekers: 🔥/ 🔥🔥 (hangt vooral af van je podcast strategie)

Doen als je:

  • makkelijker spreekt dan schrijft
  • een uniek idee hebt (zodat je opvalt met je podcast)
  • waardevolle kennis wil delen en als autoriteit wil worden gezien

11. Youtube

Een video maken kost best wat tijd. En vaak duurt het ook even voordat je comfortabel tegen de camera kan praten.

Maar omdat cliënten vaak voor een coach kiezen, vanwege de connectie, raad ik je zeker aan om video’s te maken. Het kan even duren om een publiek op te bouwen, maar je kan de video content natuurlijk ook gebruiken voor je website en andere social media kanalen.

Kans op meer bezoekers: 🔥 (of meer, maar dat hangt af van de link tussen je Youtube kanaal en je website)

Doen als je:

  • tijd hebt en het niet erg vindt om video’s te maken
  • veel concurrenten hebt die ook allemaal bloggen, maar nog geen video’s maken
  • echt jezelf wil laten zien (wat echt heel waardevol kan zijn!)

12. PR

Ook door in de media (kranten, magazines, blogs, nieuwssites) te komen, vergroot je jouw zichtbaarheid en kan je meer website bezoekers krijgen.

Natuurlijk kan je wachten tot anderen jouw verhaal oppikken, maar je kan ook zelf gaan pitchen. Dit werkt vooral goed als je iets bijzonders te delen hebt.

Maar met het juiste verhaal, kan je (tijdelijk) echt veel bezoekers naar je website krijgen.

Kans op meer bezoekers: 🔥🔥🔥

Doen als je:

  • iets te delen hebt met nieuwswaarde
  • aan jouw status als expert wil werken
  • een breed publiek wil bereiken
  • het niet erg vindt om jouw verhaal te pitchen