5 fouten die coaches vaak maken op hun website (wat resultaat kost)

Levert je website niet genoeg op? Laten wij stap voor stap deze fouten fixen en je website overtuigender en onweerstaanbaarder maken. 

Sharon Lederer met hondje Bowie

Door Sharon Lederer

Hi! Ik heb meer websites dan ik kan bijhouden en raak niet uitgepraat over online marketing en websites bouwen. Irritant? Misschien een beetje 😉.

Ik moet je iets bekennen. Misschien wist je het al, misschien nog niet. Maar een goede website maken, is niet zo makkelijk. Er komt zoveel bij kijken en de meeste ondernemers zijn al zo druk.

Maar als je stap voor stap je website steeds een beetje beter maakt, haal je ook meer uit je website.

Daarom in deze blog 5 fouten, die je als eerste wil aanpakken.

1. Je maakt een slappe eerste indruk

Een goede eerste indruk is ALLES. Maar welke indruk maak jij? Ik zou zeker een aantal mensen vragen, wat ze van je website vinden, nadat ze deze 10 seconden hebben gezien. En dan vooral mensen die je website nog niet kennen!

âžž Kunnen ze binnen seconden vertellen wat jij doet

âžž Wie je doelgroep is

âžž En welke gevoelens jouw website bij ze oproept.

Op veel websites van coaches is de communicatie in het begin best wel vaag en onduidelijk.

Je ziet dan bijvoorbeeld dit:

Voorbeeld Header website hondencoach

Of je ziet dat de website begint met “Welkom bij ….” of er staat zelfs alleen de naam van de website.

Wat je wél wil doen

Binnen 5 seconden wil je duidelijk maken: wat je doet, voor wie/hoe en welk voordeel het oplevert.

Bijvoorbeeld:

Voorbeeld header die goed is

Met een sterke intro kan de bezoeker snel herkennen of hij op de juiste plek is en verder wil kijken. Dit onderdeel van website is dus echt super belangrijk!

2. Je wil te snel een afspraak inplannen

Veel coaches bieden 1:1 coaching aan en het ultieme doel is dan ook om zoveel mogelijk kennismakingsgesprekken in te plannen via de website.

Wat je ziet is dat er alleen al op de homepage 4-5 links te vinden zijn om een kennismaking te plannen.

Terwijl je bezoeker nog nauwelijks iets over je weet. Ik noem dat buitensporig 😅.

Wat je wél wil doen

Welke informatie heeft je bezoeker nodig voordat er interesse is in een kennismakingsgesprek?

Veel bezoekers zijn zich nog aan het oriënteren. Het doel is dus om bezoekers zo lang mogelijk op de website te houden, zodat ze een goed beeld krijgen van jou en je meerwaarde.

Via je hoofdmenu kunnen bezoekers altijd een afspraak inplannen, dus kies ook voor andere CTA’s op je pagina’s. Zoals: inschrijving nieuwsbrief, belangrijke blogpost lezen, case study bekijken, podcast luisteren, je volgen op social media, etc.

Nieuwe bezoekers zullen zich eerder inschrijven voor de nieuwsbrief, dan een afspraak inplannen!

3. Je bent vaag over het probleem en het resultaat

Je bezoeker heeft een probleem of een wens en een van de belangrijkste dingen die jouw website moet doen, is duidelijk maken dat JIJ de oplossing bent.

Toch zie ik vaak 2 dingen gebeuren op de website van coaches:

  • Het probleem wordt niet concreet gemaakt. Het nadeel is dat bezoekers zich dan niet in jouw communicatie kunnen herkennen
  • Er wordt niet duidelijk gezegd wat de oplossing (jij) nou eigenlijk oplevert.

Deze 2 dingen wil je het liefst zo concreet mogelijk maken.

Hoe je dit doet

Het probleem kan je duidelijk maken op bijvoorbeeld 2 manieren:

âžž Een lijst van punten waar de bezoeker zich in kan herkennen. Maar overdrijf dit niet. Mensen kiezen een coach met meer ratio, dan een product dat ze eigenlijk niet nodig hebben. Dus het principe: hoe meer punten van herkenning, hoe beter. Dat geldt hier veel minder.

âžž Met een kort verhaaltje waar bezoekers zich in kunnen herkennen. Maar dit verhaaltje moet wel kort en krachtig zijn, zodat bezoekers het ook echt gaan lezen.

Het resultaat wil je heel concreet maken. Wat levert je coaching of advies nou ECHT op? De grootste valkuil is hier vaag taalgebruik.

Bijvoorbeeld: “Meer in je kracht staan“. Dat zegt niet zo veel, dus licht toe wat je daarmee bedoelt.

En om de resultaten nog sterker te maken, vermeld er dan ook vooral bij hoe jouw coaching dit resultaat bereikt.

Voordelen van een coach voor honden
Hoe je de voordelen van je aanbod kan communiceren

4. Je geeft je bezoekers te veel keuzes en helpt ze niet om een keuze te maken

Ook dit zie ik op veel websites fout gaan. Veel coaches, adviseurs hebben meer dan één aanbod, waaronder workshops, online cursussen, programma’s, etc.

Maar als jij je bezoeker meer dan een optie geeft, moet je ze ook helpen kiezen.

Hoe doe je dit?

âžž Beperk het aantal opties op je belangrijkste pagina’s. Zijn een aantal onderdelen van je aanbod minder belangrijk of worden ze minder vaak gekozen? Zet deze dan minder prominent op je website

âžž Laat duidelijk zien wat het verschil is tussen je verschillende programma’s/producten. Voor wie is welk aanbod het meest geschikt? Werk bijvoorbeeld met niveaus of deel het in op basis van andere kenmerken.

âžž Geef bezoekers de optie om contact op te nemen als ze niet weten welk aanbod het meest geschikt is op dit moment.

5. Je communiceert niet je onderscheidend vermogen

Weet jij hoe je verschilt van de concurrentie? Denk er even over na, voordat je verder leest!

Zit het in je hoofd? Goed! Stel jezelf dan de vraag: “zijn deze dingen ECHT onderscheidend“? Of doet de concurrentie eigenlijk toch hetzelfde?

Ik weet, het is niet makkelijk om iets te bedenken wat echt uniek is, maar vaak zit het in de kleine dingen.

3 tips om je onderscheidend vermogen te vinden.

âžž Kijk naar je reviews. Wat zeggen je klanten over je? Misschien is het niet per se onderscheidend, maar weten je klanten het wel op een meer unieke manier te verwoorden!

âžž Kijk eens naar je expertise, je speciale aanpak of je passie. Zit daar iets bij wat je een klein beetje uniek maakt?

âžž Hoe concreter, hoe beter. Zelfs als je niks kan vinden wat echt onderscheidend is, probeer het dan concreet te maken. Stel dat je bijvoorbeeld heel veel jaren ervaring hebt. Is er iets wat je geleerd hebt in die tijd, wat toch best bijzonder is?

Hieronder zie je 2 voorbeelden. De eerste is vrij algemeen, terwijl de 2e al veel onderscheidender is!

Voorbeeld van vage USP's

Voorbeeld van concretere USP's